Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

STW-subsidie voor innovatief onderzoek biofarmaca

04 maart 2011

De Stichting voor Technische Wetenschappen (STW) heeft een subsidie van 1,5 miljoen euro toegekend aan een onderzoeksconsortium dat zich bezig houdt met het ontwikkelen van nieuwe biofarmaca. Deelnemers aan de Rijksuniversiteit Groningen zijn de groepen van prof.dr. R. Bischoff (Analytische Biochemie) en prof.dr. W. J. Quax (Farmaceutische Biologie). Naast STW ondersteunen diverse bedrijven het onderzoek met een totale bijdrage van ca. 0,8 miljoen euro.

De ontwikkeling van biofarmaca (farmaceutische eiwitten) is zeer belangrijk voor de farmaceutische en biotechnologische industrie, omdat doorbraken op farmaceutisch gebied met name van dit type producten worden verwacht.

Een bekend farmaceutische eiwit dat al vele jaren succesvol wordt toegepast, is insuline. Moderne biofarmaca zijn monoklonale antilichamen (veelbelovend voor de behandeling van bepaalde vormen van kanker), het humane groeihormoon en cytokines zoals interferonen.

De eiwitten hebben een zeer complexe chemische structuur. Voor de analyse daarvan moeten nieuwe technologieën worden ontwikkeld. Dit is noodzakelijk voor het screenen van nieuwe eiwitten en voor het analyseren van het gedrag van deze stoffen in het lichaam.

Het consortium, dat bestaat uit onderzoeksgroepen van de Universiteit Utrecht, de Vrije Universiteit Amsterdam en de Rijksuniversiteit Groningen, heeft een uitgebreide expertise op dit gebied en beschikt bovendien over geavanceerde apparatuur. De subsidie is toegekend omdat zowel de wetenschappelijke vernieuwing als de toepassingsmogelijkheden als uitstekend zijn beoordeeld.

Noot voor de pers
Meer informatie: Groningen Research Institute of Pharmacy, Analytical Biochemistry

Laatst gewijzigd:11 maart 2022 08:42