Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Team Groningse energiestudenten finalist in internationale RWE Energy Challenge

09 maart 2011

Het Groningen Green Team van studenten van de studierichtingen Energy and Enviromental Sciences en Energy Law staat op 15 maart in Londen in de internationale finale van de RWE Energy Challenge. Het team werd eerder deze maand eerste in de voorronde in Nederland. Ook het team van de TU Delft dat tweede werd, gaat naar de finale.

In Londen zullen acht teams uit Duitsland, Engeland en Nederland meedingen naar de hoofdprijs die bestaat uit een cheque van 1250 pound voor elk teamlid plus een bedrag 5000 pound voor de opleiding. De teams die op de tweede en derde plaats eindigen, krijgen per lid 350 en 150 pound.

Doel van de competitie is het vinden van oplossingen voor het huidige energievraagstuk vanuit het perspectief van een elektriciteitsleverancier/nutsbedrijf als RWE-Essent. Het gaat om de vraag hoe we de balans vinden tussen energiebehoeften en een verantwoorde omgang met het klimaat – en dit alles uiteraard tegen een redelijke prijs. Betaalbaarheid, maatschappelijke acceptatie, betrouwbare toevoer, duurzaamheid en klantentevredenheid zijn allemaal zaken waar de deelnemers rekening mee moeten houden.

Energievriendelijke apparatuur

Inzet van het Groningse team is het idee om elektriciteitsleveranciers ook energievriendelijke apparatuur te laten aanbieden. De klanten betalen deze apparatuur - bijvoorbeeld een koelkast met label A++ -  in vijf jaar af tegen een bedrag van ongeveer 75 procent van het bedrag dat ze besparen op de energiekosten.

Dat kan voor alle partijen lucratief zijn. Het vervangen van een koelkast van 15 jaar oud levert ongeveer 80 euro per jaar op. Bij een afbetaling van 60 euro over vijf jaar is de klant dus 300 euro kwijt voor de nieuwe koelkast, terwijl hij 400 euro bespaart op de energierekening. RWE, zo hebben Groningse studenten berekend, kan een dergelijk apparaat voor ongeveer 200 euro per stuk kan inkopen als het een contract afsluit met een fabrikant van een topmerk.

Als 1,2 miljoen huishouden de koelkast vervangen loopt de energiebesparing nationaal op tot 400 GWh/jaar en de reductie van CO2 tot 300.000 ton/jaar. Oftewel het elektriciteitsgebruik van 100.000 huishouden of de CO2 productie van 200.000 auto's.

Groen imago

De elektriciteitsleverancier bindt zijn klanten bovendien voor een periode van vijf jaar, geniet een groener imago, bespaart op productiecapaciteit en CO2-belasting, en investeert in iets dat redelijk snel terugbetaalt.

Het Groningse team bestaat uit Sven Jurgens (captain), Harmen-Sytze de Boer, Martijn Scharrenburg (allen studenten Energy and Enviromental Sciences) en Dorina Zhupa (student Energy Law). Ze worden begeleid door Michiel Berger van het Energy and Sustainability Research Institute Groningen (ESRIG) van de Rijksuniversiteit Groningen.

Noot voor de pers

Meer informatie:
- Sven Jurgens, team captain, tel. 06-30416667, e-mail: svenjurgens gmail.com
- Michiel Berger, Onderwijscoördinator Energie en Milieuwetenschappen, tel. 050 363 4603, e-mail: m.r.berger rug.nl

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:56