Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Self-assembled structures and applications of DNA hybrid materials

31 januari 2011

Promotie: dhr. M.S. Kwak, 13.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Self-assembled structures and applications of DNA hybrid materials

Promotor(s): prof.dr. A. Herrmann, prof.dr. K. Müllen

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Hybride DNA-materialen dichter bij toepassing

Het proefschrift van Min Seok Kwak behandelt DNA-blok-copolymeren die bestaan uit oligonucleotiden die covalent gebonden zijn aan synthetische polymeren. Ook worden lipide-DNA’s bestudeerd, die gesynthetiseerd zijn door gebruik van alkyl gemodificeerde nucleobasen. Deze materialen lijken op DNA wat betreft zelfherkenning en aggregatiegedrag. Nieuwe structuren en combinaties met andere polymere materialen en koolwaterstoffen zijn onderzocht met de bedoeling om deze toe te passen in nanomedicijnen en elektronica. Het proefschrift laat zien dat er in het onderzoek naar de geprogrammeerde zelfassemblage van deze hybride DNA-materialen duidelijk een stap richting toepasbaarheid is gezet.

Min Seok Kwak (Zuid-Korea, 1976) studeerde natuurwetenschappen aan de Ajou University. Het onderzoek werd uitgevoerd bij de afdeling Polymer Chemistry van de RUG.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:09