Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

20 december 2010

Promotie: mw. A.T.I. Rosenling, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Proteomic screening of cerebrospinal fluid: candidate proteomic biomarkers for sample stability and experimental autoimmune encephalomyelitis

Promotor(s): prof.dr. R.P.H. Bischof

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Biomarkers MS in hersenvocht

Therese Rosenling zocht in haar promotie-onderzoek naar biomarkers voor de neurologische aandoening multiple sclerose (MS). Ze keek of hersenvocht eiwitten bevat die voor dat doel geschikt zijn.

MS is een ziekte die het centrale zenuwstelsel aantast. Diagnose ervan is lastig, de oorzaak onbekend en behandeling verandert alleen het ziektebeeld; genezing is niet mogelijk. Om terugvalsnelheid en ernst van de ziekte terug te dringen is het van belang om in een vroeg stadium de ziekte op te sporen. De ontdekking van specifieke en betrouwbare moleculaire biomarkers is hiervoor van groot belang.

Het onderzoek werd gedaan bij ratten met 'experimental autoimmune encephalomyelitis' (EAE). Dit is een diermodel dat bepaalde aspecten van MS nabootst. Hoewel diermodellen nooit een exacte kopie van complexe menselijke ziektes zijn, bieden ze een meer gecontroleerd ziekteverloop met minder biologische variatie. Biomarkers zijn daardoor gemakkelijker op te sporen.

Bij het zoeken naar biomarkers is het belangrijk om de gevolgen te minimaliseren van de bewerkingen die het hersenvocht tijdens de analyse in het laboratorium moet ondergaan. Dit proefschrift omvat studies naar de effecten van opslagtemperatuur en het aantal vries-dooi cycli op het proteoom/metaboloom profiel van hersenvocht, met als doelstelling het vaststellen van de limieten van geschikte behandeling voor biomarker studies.

In de onderzoeken bleek een aantal eiwitten/peptiden en metabolieten door de behandeling te zijn aangetast, daarnaast werden verscheidene proteomische kandidaat-biomarkers gekoppeld aan EAE ontdekt.

Therese Rosenling (Zweden, 1980) studeerde moleculaire biologie aan de universiteit van Uppsala. Het onderzoek werd gedaan bij de vakgroep analytische chemie en werd gefinancierd door TI Pharma.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:16