Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

750 basisscholieren krijgen college op de Groningse universiteit

02 juni 2010

Op maandag 7 juni zullen 750 kinderen van 28 verschillende basisscholen uit Noord-Nederland naar de Groningse universiteit komen om daar les te krijgen van prof. dr. Tom Postmes, bij de zevende editie van de Kinderuniversiteit.

Ieder jaar organiseert de Rijksuniversiteit Groningen de Kinderuniversiteit, een leerzaam en leuk college speciaal voor kinderen uit het basisonderwijs in Groningen, Friesland en Drenthe. Leerlingen van de groepen 6 en 7 komen naar het Academiegebouw van de universiteit en krijgen daar college van een echte professor. Alle basisscholen uit de regio ontvingen enkele weken geleden een uitnodiging.

Erbij horen

Dit jaar gaat het college over ‘erbij horen’. Het college zal worden gegeven door prof. dr. Tom Postmes, hoogleraar sociale psychologie bij de faculteit Gedrags- en Maatschappij-wetenschappen. Hij zal vertellen over zijn onderzoek naar groepsgedrag. Waarom willen mensen (dus ook kinderen) zo graag bij de groep horen? Wat gebeurt er als je niet bij de groep hoort? En wat is eigenlijk ‘normaal’? Hoe kun je groepsgedrag onderzoeken? Het is een moeilijk onderwerp, maar prof. Postmes zal het op een begrijpelijke manier uitleggen.

Binnenste Buiten

Na het college gaan de leerlingen op de groepsfoto op de trappen van het Academiegebouw. Daarna staat er een bezoek gepland aan het Universiteitsmuseum, waar tot 2011 de tentoonstelling Binnenste Buiten te zien is, een boeiende tentoonstelling over het menselijk lichaam.

Wetenschapsknooppunt

Steeds vaker bereiken verzoeken tot samenwerking vanuit het basisonderwijs de Rijksuniversiteit Groningen. Vanuit de maatschappelijke rol die de universiteit in de regio wil spelen, worden al diverse activiteiten georganiseerd voor scholieren van de basisschool. Naast de Kinderuniversiteit, gaan astronomen bijvoorbeeld op pad met een mobiel planetarium en verzorgen studenten Filosofie lessen op basisscholen. Onlangs ontvingen de Rijksuniversiteit en de Hanzehogeschool samen een Orion-subsidie van €200.000 uit Den Haag om een zogenaamd ‘wetenschapsknooppunt’ voor en met basisscholen op te zetten en de effectiviteit ervan te monitoren.

De Kinderuniversiteit wordt georganiseerd door de RUG Scholierenacademie, Studium Generale en het Universiteitsmuseum. Nadere informatie is te vinden op de website van de Scholierenacademie (www.rug.nl/kinderuniversiteit). Hier zijn ook leuke filmpjes van vorige jaren te zien. Dit jaar worden er twee colleges gegeven, om 09.30 uur en om 11.00 uur. De colleges vinden plaats in de Offerhauszaal van het Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen (Broerstraat 5). Pers is van harte welkom, na afspraak.

Contact over de Kinderuniversiteit
- Esther Marije Klop, coördinator Scholierenacademie, e.m.klop rug.nl,  050-3638184
- Prof. dr. Peter Barthel, rector Scholierenacademie, p.d.barthel rug.nl,  050-3634064.
- Prof. dr. Tom Postmes, hoogleraar Sociale Psychologie, t.postmes rug.nl,  050-3636196.

Contact over het Universiteitsmuseum
Margot Spee, Hoofd Educatie Universiteitsmuseum, m.h.spee rug.nl,  050-3635798