Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Rubiconbeurzen Faculty of Science and Engineering

16 december 2008

Gelijktijdig met de toekenning van de Vici-subsidies maakte de NWO de laatste ronde Rubiconbeurzen in 2008 bekend. Twee wetenschappers van de Faculty of Science and Engineering (voorheen de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen) zullen met hun Rubiconbeurs afreizen naar de Stanford University (VS) en het ETH Swiss Federal Institute of Technology (CH) terwijl de faculteit twee veelbelovende wetenschappers met een Rubiconbeurs uit het buitenland zal verwelkomen.

Rubiconbeurzen zijn postdoc-subsidies voor pas gepromoveerde onderzoekers waarmee ze aan een (buitenlands) instituut onderzoekservaring kunnen opdoen. In totaal zijn zeven Rubiconbeurzen vergeven aan jonge wetenschappers verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Nano-elektronica met DNA
Dr. ir. H.B. Akkerman, RUG -> Stanford University, Chemical Engineering (VS), 24 maanden
In de nabije toekomst zal nanotechnologie in iedere laag van onze samenleving doordringen. Hiervoor zijn nieuwe fabricagemethoden nodig voor de bijbehorende elektronica. Dit onderzoeksproject heeft als doel om met behulp van DNA en zijn eigenschappen, betrouwbare nano-elektronica te realiseren.

Ontwikkeling van medicijnen tegen malaria
Drs. A.W. van Zijl, RUG -> ETH Swiss Federal Institute of Technology (CH), 24 maanden
De ontwikkeling van nieuwe medicijnen tegen malaria is een belangrijk doel in de medicinale scheikunde. Het rationeel ontwerp van biologisch actieve stoffen met behulp van 'molecular modelling' van deze stoffen in relevante enzymen kan een grote bijdrage leveren in deze ontwikkeling. IspE is een cruciaal enzym voor de malariaparasiet en 'molecular modelling' maakt het ontwerp van remmers van dit enzym mogelijk. De meest veelbelovende verbindingen zullen worden gesynthetiseerd en biologisch getest. Dit leidt hopelijk tot belangrijke nieuwe 'lead structures' voor malariatherapie en zal daarnaast de validiteit van het rationeel ontwerp van medicijnen vaststellen en leiden tot meer kennis over de interacties van moleculen in enzymen in het algemeen IspE in het bijzonder.

Tickling plastics with light
A.U. Stradomska MSc, Kraków (Poland) -> RUG - Zernike Institute for Advanced Materials, 12 maanden
Plastics hold great potential as electronic and optical materials, for instance for making solar cells. To help to improve their design, the researchers will investigate what happens in and between molecules of these materials after shining light on them.

De interactie tussen ecology en evolutie - Ecogenetic feedback and the structure of ecological communities
Dr. ir. E. van Leeuwen, University of London -> RUG, Community and Conservation Ecology group, 12 maanden
Evolutie en ecologie beïnvloeden elkaar. Het ontstaan van nieuwe soorten kan belangrijke gevolgen hebben voor de reeds aanwezige soorten, maar anderzijds kunnen de aanwezige soorten ook voorkomen dat nieuwe soorten zich kunnen ontwikkelen en/of vestigen van elders. In dit onderzoek ontwikkel ik wiskundige en modelmatige methodes om deze wisselwerking beter te leren begrijpen. Deze nieuwe methoden kunnen dan worden toegepast om beter te begrijpen hoe onze huidige soortenrijke levensgemeenschappen en ecosystemen ontstaan zijn en hoe het kan dat zoveel soorten naast elkaar kunnen voortleven.

Laatst gewijzigd:09 februari 2017 11:13