Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Subsidie voor onderzoek naar alternatieve malariabehandeling

26 juni 2008

De afdeling Farmaceutische Biologie, Faculty of Science and Engineering (voorheen de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen), gaat in samenwerking met de Hanzehogeschool Groningen onderzoek doen naar een alternatieve malariabehandeling. De onderzoeksgroep kreeg onlangs een subsidie van 125.000 euro van de Stichting Dioraphte voor de doorontwikkeling van een goedkoop, veilig en effectief medicijn tegen malaria, dat in Afrika zelf geproduceerd kan worden. Het onderzoek wordt gedaan onder leiding van prof.dr. Oliver Kayser.

Elke dertig seconden sterft er een kind op deze wereld aan de gevolgen van malaria. In veel gevallen is de parasiet die de ziekte veroorzaakt resistent voor de meest gebruikte medicijnen. Er wordt gekeken naar een nieuw medicijn als onderdeel van een combinatietherapie: artemisinine. De productie van artemisinine wordt gezien als een van de speerpunten van synthetische biologie. Het winnen van de stof uit de plant Artemisia annua is echter een kostbare aangelegenheid. Het gevolg is dan ook dat dit nieuwe medicijn voor de meeste Afrikanen onbetaalbaar is. Uit Chinees onderzoek is echter gebleken dat er een andere, goedkopere manier is om uit de plant een medicijn te maken. De vakgroep Farmaceutische Biologie, RUG, gaat hiernaar veiligheids- en klinische studies verrichten, waarvan eind volgend jaar de resultaten worden verwacht.

Informatie: prof.dr. O. Kayser, tel. 050-363 3299, e-mail: o.kayser rug.nl

Laatst gewijzigd:09 februari 2017 14:20