Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Intestinal failure and transplantation 'penny wise - pound
foolish?'

Beste therapie voor patiënten met chronisch darmfalen verschilt per individu

Het is volgens Anne Margot Roskott een complex vraagstuk: de afweging tussen een dunnedarmtransplantatie of behandeling met voeding via een infuus. De eerstgenoemde behandeling voor chronisch darmfalen is relatief nieuw en wordt alleen als laatste redmiddel toegepast. Roskott concludeert in haar promotieonderzoek dat per individu bekeken moet worden wat de beste behandeloptie is. Om de kwaliteit van zorg voor patiënten met chronisch darmfalen te verbeteren, pleit ze verder voor nauwe samenwerking tussen de verschillende Nederlandse behandelcentra voor chronisch darmfalen en het UMCG als enige darmtransplantatiecentrum in Nederland.

De dunne darm is zo’n vijf meter lang en speelt een belangrijke rol in onze spijsvertering. Bij een kleine groep mensen is er onvoldoende gezonde dunne darm aanwezig om voedsel en vocht binnen te krijgen. Om te kunnen overleven, krijgen zij voeding toegediend via een infuusslang in een grote lichaamsader. Dit wordt ‘parenterale voeding’ (TPV) genoemd. Alleen wanneer een behandeling met TPV niet meer mogelijk is wordt een dunnedarmtransplantatie uitgevoerd. Het Universitair Medisch Centrum Groningen is in Nederland het enige ziekenhuis dat deze vorm van transplantatie uitvoert.

Patiënten met chronisch darmfalen kunnen in Nederland terecht bij verschillende behandelcentra. Om de multidisciplinaire zorg te faciliteren, is een nieuw online patiëntregistratiesysteem (DRIFT) opgezet speciaal voor deze patiëntengroep. Roskott concludeert dat dit systeem bijdraagt aan optimale zorg. Volgens haar is nationale samenwerking en gezamenlijke registratie ook van groot belang voor verder onderzoek naar chronisch darmfalen.

Anne Margot Roskott (1980) studeerde Geneeskunde aan de Universiteit van Utrecht. Zij verrichtte haar promotieonderzoek in samenwerking met de afdeling Chirurgie en Maag-, Darm- en Leverziekten van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd onder andere gefinancierd door de Nederlandse Maag Lever Darmstichting en het Innovatie Actief Programma Groningen. Roskott is momenteel huisarts in opleiding.