Over ons Actueel Evenementen Promoties

Complications in diabetic pregnancy

Role of immunology and advanced glycation end products
Promotie:Dhr. B. (Bart) Groen
Wanneer:24 september 2014
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. T.P. Links, prof. dr. P.P. van den Berg
Copromotor:dr. M.M. (Marijke) Faas
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Complications in diabetic pregnancy

Zwangerschapscomplicaties bij diabetes door verstoorde afweer en stapeling van eiwitten

Zwangere vrouwen met diabetes type 1 en 2 lopen minder kans op kinderen met aangeboren afwijkingen als hun glucosespiegel voor en tijdens de zwangerschap goed gereguleerd blijft. Ze houden echter nog steeds een verhoogde kans op complicaties tijdens de zwangerschap. Dat suggereert dat ook andere factoren betrokken zijn. UMCG-onderzoeker Bart Groen toont aan dat bij zwangere vrouwen met diabetes type 1 en 2 niet alleen de glucosespiegel verstoord is, maar ook de afweerreactie en de stapeling van versuikerde eiwitten (AGE’s) in de huid afwijken ten opzichte van gezonde zwangere vrouwen. Hij pleit voor de ontwikkeling van nieuwe behandelingen, gericht op de afweer, om zwangerschapscomplicaties bij diabetes type 1 en 2 te voorkomen.

Aanpassing van de afweerreactie tijdens de zwangerschap is belangrijk voor een goede zwangerschapsuitkomst. Omdat het bekend is dat de afweerreactie bij patiënten met diabetes type 1 en type 2 voor de zwangerschap anders is dan bij gezonde personen, onderzocht Groen de aanpassingen van het afweersysteem aan de zwangerschap. Die bleken verstoord te zijn zowel bij vrouwen met type 1 als type 2 diabetes. Dit zou kunnen leiden tot specifieke zwangerschapscomplicaties, zoals herhaalde miskramen, zwangerschapsvergiftiging en vroeggeboorte.

Ook versuikerde eiwitten (AGEs) kunnen tot ontsteking leiden en dus de afweer beïnvloeden. De stapeling van deze AGEs kan worden versneld door verhoogde bloedsuiker of oxidatieve stress. Het bleek dat bij vrouwen de stapeling van versuikerde eiwitten (AGE’s) in de huid toenam tijdens de zwangerschap. Echter, bij vrouwen met diabetes type 1 en 2 was de stapeling van AGEs tijdens het eerste en tweede trimester hoger dan bij gezonde zwangere vrouwen. Deze verhoging zou volgens Groen nadelige gevolgen kunnen hebben voor de innesteling en ontwikkeling van de placenta.

Bart Groen (1986) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn onderzoek werd gefinancierd door de Junior Scientific Masterclass (JSM) van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en de Jan Kornelis de Cock stichting. Hij voerde zijn onderzoek uit bij onderzoeksinstituut SHARE in het UMCG. Het onderzoek is onderdeel van onderzoeksprogramma Reproductive Origins of Adult Health and Disease. Na het afronden van zijn onderzoek is Groen gaan werken als gynaecoloog in opleiding in het Medisch Centrum Haaglanden in Den Haag.