Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Innovative coatings for anti-bacterial surfaces

Nieuwe coating kan hechting bacteriën aan biomedisch implantaat voorkomen

Door biomedische implantaten te voorzien van een speciaal laagje is het mogelijk om de hechting van bacteriën tegen te gaan, zonder dat het materiaal minder goed wordt opgenomen door het lichaam. Omdat er amper meer winst geboekt kan worden in steriele operatiekamers, en omdat bacteriën steeds vaker resistent zijn voor antibiotica, is zo’n coating de beste manier om bacteriën te bestrijden, stelt Jan Swartjes in zijn promotieonderzoek. Hij ontwikkelde een paar van zulke nieuwe coatings.

Implantaten bestaan in veel verschillende soorten en maten – van heupprothesen tot kronen in de mond. De hechting van bacteriën aan implantaten is de voornaamste reden dat implantaten worden afgestoten door het lichaam. Wetenschappers zijn daarom al een tijd op zoek naar de ideale samenstelling van een laagje dat het implantaat beschermt, zonder dat het integratie van het materiaal in het lichaam verhindert. Zo’n laag moet bovendien bestand zijn tegen de sterke afweerreactie van het lichaam tegen lichaamsvreemde stoffen.

Swartjes onderzocht verschillende soorten coatings uit verschillende soorten materialen, zoals die gebaseerd op polyethyleen glycol (PEG), DNase I en PLGA. Die laatste coating, gecombineerd met DNase I, bleek de hechting van bacteriën op titanium met 99% tegen te kunnen gaan. Ook bleken de bacteriën minder goed in staat een laagje biofilm op te bouwen, en bleek de coating bestand tegen de extreme condities van operatiekamer en implantatie. De promovendus pleit ten slotte voor het gebruik van biologisch afbreekbare coatings die het implantaat bacterievrij houden totdat weefselintegratie heeft plaatsgevonden.

Jan Swartjes (1986) studeerde Biomedische Technologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij het W.J. Kolff Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Swartjes werkt daar nu aan vervolgonderzoek.