Over ons Actueel Voor de pers

Veenstra, prof. dr. René

decoratieve afbeelding
René Veenstra

René Veenstra (1969) is hoogleraar Sociologie. Hij promoveerde op een onderzoek naar verschillen in prestaties en vorderingen tussen leerlingen in het voortgezet onderwijs (Leerlingen - Klassen - Scholen'). Sinds 2000 doet hij onderzoek naar de ontwikkeling van prosociaal en antisociaal gedrag, vriendschapsrelaties, pesten en ouder-kind interacties. Dit onderzoek maakt deel uit van TRAILS (TRacking Adolescents’ Individual Lives Survey), een onderzoek naar de lichamelijke en geestelijke gezondheid van leerlingen op weg naar de volwassenheid. Hij geeft colleges over criminaliteit en veiligheid en beleid en interventies en is als onderzoeker verbonden aan de onderzoeksschool ICS.

Hij coördineert, dankzij het Onderwijs Bewijs Actieprogramma II, de invoering en evaluatie van het KiVa antipestprogramma in Nederland. In 2013 was hij voorzitter van de commissie die onderzoek deed naar de zelfdoding van Fleur Bloemen. Hij publiceerde onder meer in Aggressive Behavior, Child Development, en Social Networks. Voor de periode 2010-2015 is hij Associate Editor van de Journal of Research on Adolescence.

In zijn oratie in 2013 presenteerde Veenstra de resultaten van het invoeren van de KiVa-methode op 66 scholen: die methode vermindert pestklachten in Nederland met meer dan vijftig procent. In recente discussies over pesten heeft hij zich nadrukkelijk geroerd. In 2015 ontving Veenstra van NWO een VICI-beurs van 1,5 miljoen om verder onderzoek te doen naar interventies om pesten te minimaliseren. Met zijn onderzoeksproject 'Pesten als groepsproces' werd Veenstra genomineerd voor de Huibregtsenprijs 2015.

Meer video's

Eerder in het nieuws

Veenstra voor DvhN

Er zijn geen publicaties gevonden die voldoen aan de criteria.

Laatst gewijzigd:17 april 2024 15:32