Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Voor de pers

Batstra, prof. dr. Laura

Laura Batstra
Laura Batstra

Laura Batstra (1973) is hoogleraar orthopedagogiek (Medicalisation of behavioral, educational and societal problems) aan de Faculteit Gedrags- & Maatschappijwetenschappen. Zij studeerde in 1997 (cum laude) af in de psychologie. Daarna werkte ze als psycholoog in het Universitair Medisch Centrum Groningen aan verschillende projecten op het gebied van de indirecte patiëntenzorg. Eind 2004 promoveerde zij op het proefschrift ‘Difficult birth, difficult life?’ Ook werkte ze als behandelend psycholoog in een instelling voor Kinder- en Jeugdpsychiatrie. In 2012 verscheen van haar het boek ‘Hoe voorkom je ADHD? Door de diagnose niet te stellen’, waarin ze pleit voor een andere aanpak van adhd-problematiek.

Volgens Batstra zijn we in de afgelopen jaren flink doorgeschoten in het stoornisdenken. “Als mensen klachten ervaren die eigenlijk gewoon bij het leven horen, dan denken we te snel dat er iets mis is. En dat er individuele medische hulp moet komen. Denk bijvoorbeeld aan een kind wat gewoon een beetje druk is, maar ADHD medicatie krijgt voorgeschreven. Of iemand die het label ‘complexe rouw’ opgeplakt krijgt omdat hij te lang verdriet om een overleden dierbare zou hebben. Het is niet dat ik deze klachten wil ontkennen of bagatelliseren maar ik vind dat we kritisch moeten zijn of ze wel thuishoren in de psychiatrie en of we ze met medicijnen moeten behandelen.”

Batstra is als onderzoeker betrokken bij het project Druk & Dwars. In dat verband heeft ze subsidie ontvangen voor een project waarbij kinderfeestjes voor de hele klas georganiseerd worden, om sociale uitsluiting van kinderen tegen te gaan. Ze nam het initiatief voor Festival Apaart, voor meer tolerantie voor mensen die ‘anders’ zijn. En ze bedacht een plan voor klassikale kinderfeestjes. Allemaal activiteiten die psychologe Laura Batstra typeren.

Video

Eerder in het nieuws

Nieuwsartikel de Volkskrant
Nieuwsartikel de Volkskrant

Contact en meer informatie

Publicaties

2024

Batstra, L., de Vries, W., & Thoutenhoofd, E. D. (2024). Does Using Core Quadrants Lead to More Teacher Self-Efficacy and Less Perceived Problem Behaviour? European Journal of Inclusive Education, 3(1), 43-59. https://doi.org/10.7146/ejie.v3i1.137366
Ponnou, S., Timimi, S., Briffault, X., Batstra, L., Gøtzsche, P. C., & Gonon, F. (2024). WHO Essential Medicines List and methylphenidate for ADHD in children and adolescents. The Lancet. Psychiatry, 11(2), 92-93. https://doi.org/10.1016/S2215-0366(23)00392-9

2023

Batstra, L. (2023). ADHD: Macht en Misverstanden: volledig herziene 6e druk. (6 ed.) Lucht.
van Dijk, E., van Tol, D., Wienen, B., & Batstra, L. (2023). Psychische klachten: waarom niets doen zo lastig is. Huisarts en Wetenschap, 66(10), 26-29. https://doi.org/10.1007/s12445-023-2321-9
Batstra, L., & Thoutenhoofd, E. D. (2023). Van kinderen naar leerkrachten met speciale onderwijsbehoeften. Pedagogische studien, 100(1), 125-136. https://doi.org/10.59302/PS.V100I1.13993
Sluiter, M. N., Bos, E. H., Doornenbal, J. M., de Jonge, P., & Batstra, L. (2023). Wild and Willful Kids: Can We Help Parents? The Effectiveness of a Group Parent Training Program Without a Psychiatric Label. Journal of Psychiatric Practice, 29(3), 246-259. https://doi.org/10.1097/PRA.0000000000000704

2022

te Meerman, S., Freedman, J. E., & Batstra, L. (2022). ADHD and reification: Four ways a psychiatric construct is portrayed as a disease. Frontiers in Psychiatry, 13, Article 1055328. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2022.1055328
Batstra, L., van Roy, A. C. M., & Thoutenhoofd, E. D. (2022). Corrigendum: Teachers with Special Needs. De-Psychiatrization of Children in Schools(Front Sociol., (2021), 6, (781057), 10.3389/fsoc.2021.781057). Frontiers in Sociology, 6, Article 836331. https://doi.org/10.3389/fsoc.2021.836331
Batstra, L., Whitely, M., & Timimi, S. (2022). Editorial: ADHD: Science and society. Frontiers in Psychiatry, 13, Article 1129728. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2022.1129728
van Dijk, E., van Tol, D., Diemers, A. D., Wienen, A., & Batstra, L. (2022). Sick or Sad? A Qualitative Study on How Dutch GPs Deal With Sadness Complaints Among Young Adults. Frontiers in Sociology, 6, Article 765814. https://doi.org/10.3389/fsoc.2021.765814

2021

Batstra, L., Lotterman, J., & Dijk, K. (2021). "Ik heb geen visie op ADHD, ik heb een visie op kinderen”: ADHD in de kinderopvang. Kiddo, 2021(5), 52-55.
Batstra, L. (2021). Is er toekomst voor ADHD? De Psycholoog, 56(6), 10-15.
Batstra, L., & Sluiter, M. (2021). Rebelleren, nuanceren en ontzien. Een andere kijk op ADHD. PIP-pedagogiek in praktijk, 27(123), 42-46.
Batstra, L. (2021). Researchers should do more to bring their findings to society: the case of ADHD-medication. Sociology Lens. https://www.sociologylens.net/article-types/opinion/adhd-medication-research/36169
Batstra, L., van Roy, M., & Thoutenhoofd, E. D. (2021). Teachers with Special Needs. De-Psychiatrization of Children in Schools. Frontiers in Sociology, 6, Article 781057. https://doi.org/10.3389/fsoc.2021.781057

2020

te Meerman, S., Batstra, L., Freedman, J., Hoekstra, R., & Grietens, H. (2020). ADHD and brain anatomy: What do academic textbooks used in the Netherlands tell students? Children & Society, 34(2), 136-150. https://doi.org/10.1111/chso.12362
te Meerman, S., Batstra, L., Freedman, J., Hoekstra, R., & Grietens, H. (2020). ADHD and brain anatomy: First do no harm! Sociology Lens. https://www.sociologylens.net/article-types/opinion/adhd-brain-anatomy-first-do-no-harm/29128
Batstra, L. (2020). ADHD-richtlijnen: Kind en de (ortho)pedagogiek voorop! De Pedagoog, 2020(3), 12-13.
Batstra, L., & Doornenbal, J. (2020). De opvoedingsomgeving versterken: Een decennium Druk & Dwars. PIP-pedagogiek in praktijk, (116).
Batstra, L. (2020). Handleiding groepstraining educatieve professionals voor het omgaan met druk en dwars gedrag op de groep.
Batstra, L. (2020). Passend Onderwijs: Anders handelen vereist Anders denken. TIB: Tijdschrift Intern Begeleiders, 2020(5).
Batstra, L., & Thoutenhoofd, E. D. (2020). The lack of common sense in disorder thinking. Sociology Lens. https://www.sociologylens.net/article-types/opinion/lack-of-common-sense-in-disorder-thinking/29776
Batstra, L., Foget, L., van Haeringen, C., Meerman, S. T., & Thoutenhoofd, E. D. (2020). What children and young people learn about ADHD from youth information books: A text analysis of nine books on ADHD available in Dutch. Scandinavian journal of child and adolescent psychiatry and psychology, 8, 1-9. https://doi.org/10.21307/sjcapp-2020-001

2019

Sluiter, M. N., de Vries, Y. A., Koning, L. G., Hak, E., Bos, J. H. J., Schuiling-Veninga, C. C. M., Batstra, L., Doornenbal, J. M., & de Jonge, P. (2020). A Prescription Trend Analysis of Methylphenidate: Relation to Study Reports on Efficacy. Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research , 47(2), 291–299. https://doi.org/10.1007/s10488-019-00983-6
te Meerman, S., Batstra, L., Hoekstra, R., & Grietens, H. (2019). Academic textbooks on ADHD genetics: Balanced or biased? (vol 12, 1305590, 2017). International journal of qualitative studies on health and well-Being, 14(1), Article 1616433. https://doi.org/10.1080/17482631.2019.1616433
Sluiter, M. N., Wienen, A. W., Thoutenhoofd, E. D., Doornenbal, J. M., & Batstra, L. (2019). Teachers' role and attitudes concerning ADHD medication: A qualitative analysis. Psychology in the schools, 56(8 ), 1259-1270. https://doi.org/10.1002/pits.22270
Wienen, A. W., Sluiter, M. N., Thoutenhoofd, E., de Jonge, P., & Batstra, L. (2019). The advantages of an ADHD classification from the perspective of teachers. European Journal of Special Needs Education, 34(5), 649-662. https://doi.org/10.1080/08856257.2019.1580838

2018

Wienen, A. W., Batstra, L., Thoutenhoofd, E., Bos, E. H., & de Jonge, P. (2019). Do troublesome pupils impact teacher perception of the behaviour of their classmates? European Journal of Special Needs Education, 34(1), 114-123. https://doi.org/10.1080/08856257.2017.1421600
Wienen, A. W., Reijnders, I., van Aggelen, M. H., Bos, E. H., Batstra, L., & de Jonge, P. (2019). The relative impact of school‐wide positive behavior support on teachers’ perceptions of student behavior across schools, teachers, and students. Psychology in the schools, 56(2), 232-241. https://doi.org/10.1002/pits.22209
Wubs, D., Batstra, L., & Grietens, H. (2018). Balancing between care-giving and professionalism: Women's narratives on fostering a victim of maternal sexual abuse. Child and Family Social Work, 23(4), 757-764. https://doi.org/10.1111/cfs.12597
Wubs, D., Batstra, L., & Grietens, H. W. E. (2018). Speaking With and Without Words-An Analysis of Foster Children's Expressions and Behaviors That Are Suggestive of Prior Sexual Abuse. Journal of Child Sexual Abuse, 27(1), 70-87. https://doi.org/10.1080/10538712.2017.1390716
Wienen, A. W., Batstra, L., Thoutenhoofd, E., de Jonge, P., & Bos, E. H. (2018). Teachers' perceptions of behavioral problems in Dutch primary education pupils: The role of relative age. PLoS ONE, 13(10), Article 0204718. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0204718
Batstra, L. (2018). Van psychiatrische kinderziekten naar sociale en maatschappelijke problemen. In D. Graas, A. de Klein, J. Stevens, T. Jansen, & G. van Nunen (Eds.), Écht doen wat nodig is: Pleidooi voor kleinschalige effectieve jeugdhulp (pp. 72-78). Stichting Beroepseer.
Batstra, L. (2018). Wat is er mis met een stoornis? Passend Onderwijs Magazine, 6(3), 6-9.

2017

te Meerman, S., Batstra, L., Grietens, H., & Frances, A. (2017). ADHD: A critical update For educational professionals. Int J Qual Stud Health Well-being , 12(1), Article 1298267. https://doi.org/10.1080/17482631.2017.1298267
Batstra, L. (2017). ADHD: Macht en Misverstanden. Lucht.
Batstra, L. (2017). ADHD en hersenen: First do no harm! GZ-Psychologie, 9, 30-32. https://doi.org/10.1007/s41480-017-0066-4
Batstra, L. (2017). Meneer Ten Brug. In Hoera, ik sta voor de klas! (4 ed., pp. 14-16). Quirijn.
te Meerman, S., Batstra, L., Hoekstra, R., & Grietens, H. (2017). Study books on ADHD genetics: balanced or biased? International journal of qualitative studies on health and well-Being, 12, Article 1305590. https://doi.org/10.1080/17482631.2017.1305590
Batstra, L., Te Meerman, S., Conners, K., & Frances, A. (2017). Subcortical brain volume differences in participants with attention deficit hyperactivity disorder in children and adults. The Lancet. Psychiatry, 4(6), 439. https://doi.org/10.1016/S2215-0366(17)30107-4
Foget, L., van Haeringen, C., te Meerman, S., & Batstra, L. (2017). Wat leert de jeugd van educatieve kinderboeken en ADHD? Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 56(9-10), 170-182.

2016

Wubs, S., Grietens, H., & Batstra, L. (2016). Family narratives on fostering a child with a history of sexual abuse. Abstract from EUSARF 2016, Oviedo, Spain.
te Meerman, S., Batstra, L., Hoekstra, R., & Grietens, H. (2016). Selective quantitative writing on ADHD genetics in study books: A critical analysis. Abstract from EUSARF 2016, Oviedo, Spain.

2015

Batstra, L., Nieweg, E. H., Engelsman, R. C. A., & Hadders-Algra, M. (2015). Een 'stepped diagnosis' aanpak voor drukke dwarse en dromerige kinderen. In S. Vandamme (Ed.), Van nu en straks: Over toekomstdenken (pp. 81-92). Academia Press.

2014

Krabbe, E., Thoutenhoofd, E., Conradi, M., Pijl, S., & Batstra, L. (2014). Birth months as predictor of ADHD medication use in Dutch school classes. European Journal of Special Needs Education, 29(4), 571-578. https://doi.org/10.1080/08856257.2014.943564
Batstra, L., Nieweg, E. H., Pijl, S., Van Tol, D. G., & Hadders-Algra, M. (2014). Childhood ADHD: A Stepped Diagnosis Approach. Journal of Psychiatric Practice, 20(3), 169-177. https://doi.org/10.1097/01.pra.0000450316.68494.20
Postma-Van der Woude, P., van Joolingen, J., & Batstra, L. (2014). De visie op ADHD, standvastig of beïnvloedbaar? Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 53(10).
Batstra, L., Nieweg, E. H., Engelsman, R. C. A., & Hadders-Algra, M. (2014). Een ‘Stepped Diagnosis’ aanpak voor drukke, dwarse en dromerige kinderen. Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 53(10), 409.
Batstra, L., Nieweg, E. H., & Hadders-Algra, M. (2014). Exploring five common assumptions on Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Acta Paediatrica, 103(7), 696-700. https://doi.org/10.1111/apa.12642
Batstra, L., & te Meerman, S. (2014). Handleiding groepscursus voor ouders van kinderen met druk en dwars gedrag.
Wubs, D., Grietens, H., & Batstra, L. (2014). Project Iris - Caring for a sexually abused foster child.. 285. Paper presented at EUSARF 2014 'Making a difference', Copenhagen, Denmark.

2013

Thomas, R., Mitchell, G. K., & Batstra, L. (2013). Attention-deficit/hyperactivity disorder: are we helping or harming? BMJ-British Medical Journal, 347, Article 6172. https://doi.org/10.1136/bmj.f6172
Batstra, L. (2013). Epiloog. In I. Devisch (Ed.), Ziek van gezondheid. Voor elk probleem een pil? (pp. 149-162). De Bezige Bij.
Krabbe, E., Batstra, L., Conradi, M., & Pijl, S.-J. (2013). Jong gedrag vaak verward met ADHD. Medisch Contact, 68(23), 1241-1243.
Thoutenhoofd, E., & Batstra, L. (2013). Overleeft de psychiatrie de DSM-5? De Psycholoog, 48(3), 10-17.
Batstra, L., & Frances, A. (2013). Psychiatrische overdiagnostiek voorkomen zonder onderbehandeling te riskeren. De Psycholoog, 48(6), 10-17.
Batstra, L., Thomas, R., & Mitchell, G. (2013). Regulators should do more to protect whistleblowers, commission says Reply. BMJ-British Medical Journal, 347, Article 7080. https://doi.org/10.1136/bmj.f7080
Batstra, L. (2013). Stepped diagnosis in child psychiatry. Paper presented at Inclusive Education Conference, Groningen, Netherlands.
Batstra, L., & Thoutenhoofd, E. (2013). The risk that DSM-5 will further inflate the diagnostic bubble. Paper presented at Conference of the Behavioral and Social Sciences, Groningen, Netherlands.
Batstra, L. (2013). Tussen verzinsel en hersenziekte: Wat is nu écht ADHD? . JA! Tijdschrift van de Artsen(vereniging) Jeugdgezondheidszorg Nederland, 29, 7-9.
Frances, A., & Batstra, L. (2013). Why So Many Epidemics of Childhood Mental Disorder? Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 34(4), 291-292. https://doi.org/10.1097/DBP.0b013e31829425f5

2012

Batstra, L., Hadders-Algra, M., Nieweg, E., Van Tol, D., Pijl, S. J., & Frances, A. (2012). Childhood emotional and behavioral problems: reducing overdiagnosis without risking undertreatment. Developmental Medicine and Child Neurology, 54(6), 492-494. https://doi.org/10.1111/j.1469-8749.2011.04176.x
Batstra, L., & Frances, A. (2012). Diagnostic Inflation Causes and a Suggested Cure. JOURNAL OF NERVOUS AND MENTAL DISEASE, 200(6), 474-479. https://doi.org/10.1097/NMD.0b013e318257c4a2
Batstra, L., & Frances, A. (2012). DSM-5 Further Inflates Attention Deficit Hyperactivity Disorder. JOURNAL OF NERVOUS AND MENTAL DISEASE, 200(6), 486-488. https://doi.org/10.1097/NMD.0b013e318257c4b6
Batstra, L. (2012). Hoe voorkom je ADHD? Door de diagnose niet te stellen. Uitgeverij Nieuwezijds.
Batstra, L., & Frances, A. (2012). Holding the Line against Diagnostic Inflation in Psychiatry. Psychotherapy and psychosomatics, 81(1), 5-10. https://doi.org/10.1159/000331565
Nieweg, E., & Batstra, L. (2012). Medicamenteuze behandeling van ADHD bij kinderen en adolescenten. Geneesmiddelenbulletin, 46(11), 121 - 129.
Batstra, L. (2012). Red de diagnose ADHD. De Psycholoog, 47(7-8), 26 - 30.

2009

Batstra, L. (2009). Protocol kortdurende thuisbehandeling bij ADHD en ODD.

2006

Batstra, L., Neeleman, J., Elsinga, C., & Hadders-Algra, M. (2006). Psychiatric morbidity is related to a chain of prenatal and perinatal adversities. Early Human Development, 82(11), 721-729. https://doi.org/10.1016/j.earlhumdev.2006.03.003

2004

Batstra, L., Hadders-Algra, M., Ormel, J., & Neeleman, J. (2004). Obstetric optimality and emotional problems and substance use in young adulthood. Early Human Development, 80(2), 91-101. https://doi.org/10.1016/j.earlhumdev.2004.04.016

2003

Batstra, L., Neeleman, J., & Hadders-Algra, M. (2003). Can breast feeding modify the adverse effects of smoking during pregnancy on the child's cognitive development? Journal of Epidemiology and Community Health, 57(6), 403-404. https://doi.org/10.1136/jech.57.6.403
Batstra, L., Hadders-Algra, M., & Neeleman, J. (2003). Effect of antenatal exposure to maternal smoking on behavioural problems and academic achievement in childhood: prospective evidence from a Dutch birth cohort. Early Human Development, 75(1-2), 21-33. https://doi.org/10.1016/j.earlhumdev.2003.09.001
Batstra, L., Neeleman, J., & Hadders-Algra, M. (2003). The neurology of learning and behavioural problems in pre-adolescent children. Acta Psychiatrica Scandinavica, 108(2), 92-100.

2002

Batstra, L., van de Wiel, HBM., & Schuiling, GA. (2002). Opinions about 'unexplained subfertility'. Journal of Psychosomatic Obstetrics and Gynecology, 23(4), 211-214.
Batstra, L., Bos, EH., & Neeleman, J. (2002). Quantifying psychiatric comorbidity - Lessions from chronic disease epidemiology. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 37(3), 105-111.
Laatst gewijzigd:01 februari 2024 15:10
View this page in: English