Over ons Actueel Nieuws

Ontvlezing en voorouderverering onderdeel grafcultuur terpbewoners

03 juni 2015

Ontvlezing en voorouderverering maakt volgens promovenda Annet Nieuwhof onderdeel uit van de begraafcultuur van terpbewoners. Nieuwhof heeft onderzoek gedaan naar onder meer een aantal opmerkelijke prehistorische schedels en presenteert in haar proefschrift een nieuwe visie op de rituelen, waaronder de begraafcultuur, in de terpenperiode. Overleden mensen werden niet gecremeerd volgens Nieuwhof, maar de schedels en botten werden na excarnatie (ontvlezing) in huis bewaard of begraven en vormden onderdeel van rituele voorouderverering.

• Meer informatie over de promotie Nieuwhof
  • Archeologisch depot Nuis

Het online videomagazine Unifocus belicht wekelijks onderwerpen die annex zijn met de Rijksuniversiteit Groningen, op het gebied van onderzoek (en samenleving), studentenleven, onderwijs, beleid en internationalisering.

Laatst gewijzigd:17 september 2021 11:52