Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Koninklijke Onderscheiding voor Douwe Draaisma

25 april 2014

Vrijdag 25 april 2014 ontving Douwe Draaisma op voordracht van de Rijksuniversiteit Groningen een Koninklijke Onderscheiding. Hij is benoemd tot Officier in de Orde van Oranje Nassau.

Douwe Draaisma

Prof.dr. D. (Douwe) Draaisma

Douwe Draaisma (1953) bekleedt aan de Rijksuniversiteit Groningen de eervolle Heymans leerstoel voor de Geschiedenis van de Psychologie. Hij profileert zich op een geheel andere manier dan de meeste hoogleraren psychologie: waar de meesten zich richten op empirisch wetenschappelijk onderzoek, richt Draaisma zich op schriftelijke historische bronnen. En, waar de meesten zich richten op publicaties in internationale wetenschappelijke tijdschriften, richt hij zich op het schrijven van boeken voor een breed wetenschappelijk geïnteresseerd, maar niet per se wetenschappelijk onderlegd, publiek. Deze boeken zijn zonder uitzondering bestsellers en vertaald in zeer veel talen. Zo is het zeer succesvolle Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt (2001) in 19 talen vertaald, waaronder het Hongaars, Koreaans, Japans, Arabisch, Fins, Deens en Taiwanees. Wat Draaisma onderscheidt is een unieke combinatie van literaire en wetenschappelijke begaafdheid.

Zijn internationale roem is door zijn boeken ongetwijfeld veel groter dan die van de meest vooraanstaande wetenschappers. Overigens, ook onder wetenschappers heeft hij zich internationaal onderscheiden: van de Groninger psychologen is hij de enige die - zelfs al twee keer - een publicatie in het toonaangevende tijdschrift Nature heeft gerealiseerd.

Draaisma’s boeken zijn niet alleen veelvuldig vertaald en verkocht, maar ook alom geroemd. Voor Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt ontving Draaisma de J. Greshoff-prijs (2002) voor beschouwend proza, de Eureka!prijs (2003) voor het beste non-fictie boek op het gebied van kennis en wetenschap, de literaire Jan-Hanlo-Essay-prijs (2003), en de NIP-(Nederlands Instituut voor Psychologen)-Van Gorcum-media-prijs (2003) voor de eminente publicist op het gebied van de psychologie. Ook internationaal is dit boek erkend. De Engelse vertaling bereikte de shortlist van de prestigieuze Aventis-Prize (2005), die door de Royal Society wordt toegekend aan het beste en meest toegankelijke boek op het gebied van wetenschap, een zeer bijzondere prestatie voor een werk van een Nederlandse auteur.

Ook van zijn daarna geschreven boeken Ontregelde geesten; ziektegeschiede- nissen (2006), De heimweefabriek; geheugen, tijd & ouderdom (2008) en Vergeetboek (2010) zijn de kritieken bijzonder lovend. Over De heimweefabriek schrijft NRC bijvoorbeeld “Draaisma beschrijft met grote subtiliteit en in een aangrijpende stijl de ouderdom en zijn ongemakken” en over het Vergeetboek lezen we “In het Vergeetboek bewijst Draaisma opnieuw zijn talent om op even originele als lichtvoetige wijze literaire en wetenschappelijke bronnen te combineren.”

Draaisma is niet alleen een populair schrijver, ook wordt hij veelvuldig gevraagd voor lezingen, interviews en radio- en tv-optredens. Geen wonder: zijn bevlogenheid en eruditie in zijn spreekstijl sluiten naadloos aan bij zijn schrijfstijl, waardoor trouwens ook zijn studenten hem op handen dragen. Weinig Nederlandse wetenschappers spelen zo’n belangrijke rol in het in de samenleving aanzwengelen van intellectuele debatten als Draaisma doet. Hij is een parel van wetenschap en samenleving.

Douwe Draaisma wordt benoemd tot Officier in de Orde van Oranje Nassau.

Laatst gewijzigd:14 september 2021 13:46