Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Blaarziekten met én zonder blaren goed en veilig met hormooncrème te behandelen

21 oktober 2013

De jeukende blaarziekten bulleus pemfigoïd (BP) en een variant daarvan zonder blaren komen steeds vaker voor, maar worden helaas nog niet voldoende herkend. Echter bij een juiste diagnose, kan de aandoening goed behandeld worden. Dit blijkt uit onderzoek van dermatoloog Jorrit Terra van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Volgens Terra zijn de beide blaarziekten goed en veilig te behandelen met een hormooncrème. Hij promoveert op 30 oktober 2013 op zijn onderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen.

BP is een vervelende blaarziekte die vooral voorkomt bij mensen boven de 70 jaar. Ze hebben jeuk en blaren over het hele lichaam en kunnen ook blaren en erosies hebben op de slijmvliezen. Deze ziekte komt steeds vaker voor omdat mensen ouder worden en er steeds betere methodes zijn om de diagnose te stellen. Verder slikken ouderen vele medicijnen; bepaalde medicatie, zoals plaspillen, kan de ontwikkeling van deze blaarziekte in gang zetten”.

Lastig te herkennen

Voor huisartsen is BP niet gemakkelijk vast te stellen, maar nog moeilijker vast te stellen is de atypische variant van deze blaarziekte onder de noemer ’pruritic non-bullous pemphigoid’ (PNBP). Volgens Terra blijkt dat bij ongeveer 10-20% van de BP-patiënten zich helemaal geen blaren ontwikkelen. Daardoor is dit ziektebeeld voor de huisarts, verpleeghuisarts of dermatoloog lastig te herkennen. Vaak geven artsen dan een medicijn tegen een andere huidkwaal als eczeem, schurft of droge huid en dat blijkt dan niet te werken. “Voor hen én voor de dermatologen is de boodschap dan ook: heeft u een oudere patiënt met therapieresistente jeuk zónder blaren, dan kan het wel eens PNBP zijn”, adviseert Terra.

Behandeling met crème

Uit het onderzoek van Terra blijkt ook dat de twee blaarziekten goed en veilig te behandelen zijn met een hormooncrème (clobetasol propionate genaamd). Behandeling met een pil waarin prednison zit, is dan ook vaak onnodig. “Het insmeren met de crème is aanmerkelijk bewerkelijker dan het innemen van een pil. De patiënt moet dan gedurende een periode van enkele maanden van kaak tot teen worden ingesmeerd. Maar het geeft veel minder bijwerkingen dan de prednison pil. Want die kan leiden tot botontkalking, suikerziekte en hoge bloeddruk. De crème, die door de huid heen de bloedbaan bereikt, heeft bijna geen bijwerkingen. Bij sommige patiënten zien we dat de huid iets dunner wordt door de hormonen die in de crème zitten.”

Curriculum Vitae

Drs. J.B. Terra (Amsterdam, 1978) volgde de studie Geneeskunde aan de Vrije Universiteit Amsterdam en behaalde Cum laude het artsexamen in 2004. Hij deed zijn promotieonderzoek bij de afdeling Dermatologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van zijn proefschrift is ‘Studies on clinical symptoms, diagnosis and treatment in pemhigoid diseases’. Terra werkt als dermatoloog in het UMCG.

Noot voor de pers

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de persvoorlichters van het UMCG, bereikbaar op telefoonnummer (050) 361 22 00

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 02:16