Over ons Actueel Evenementen Promoties

Affect and physical health

Studies on the link between affect and physiological processess
Promotie:Mw. H.M. (Maria) Schenk
Wanneer:12 juli 2017
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. J.G.M. (Judith) Rosmalen, prof. dr. P. (Peter) de Jonge, prof. dr. J.P.J. (Joris) Slaets
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Affect and physical health

Het verband tussen een positief gevoel en gezondheid

Een positief gestemd gevoel heeft positief effect op de gezondheidstoestand. Dat concludeert Maria Schenk in haar proefschrift. Zij onderzocht manieren om gemoedstoestand en gezondheid over de tijd te meten zonder allerlei invasieve methoden te gebruiken. Die methode gebruikte ze om het verband tussen positief gevoel en gezondheid te onderzoeken. Haar resultaten laten zien dat het belangrijk is om onderzoeksresultaten niet alleen op groepsniveau, maar ook op individueel niveau te onderzoeken.

Affect is de gemoedstoestand van mensen. Over het verband tussen negatief affect – een negatieve gemoedstoestand – en slechtere gezondheid, is al veel bekend. Schenk vroeg zich af of positief affect en goede gezondheid dan ook met elkaar samenhangen. Het nadeel van veel bestaande onderzoeken op dit gebied is dat ze alleen kijken naar een momentopname: resultaten van bloed- en urineonderzoek van een bepaald moment worden vergeleken met de gemoedstoestand op dat moment. Interessanter is het echter om de verandering van affect en gezondheid over de tijd bij één persoon te meten. Daarvoor zijn niet-invasieve meetmethoden nodig, want drie keer per dag bloedmonsters nemen is wat veel gevraagd.

Schenk laat in haar proefschrift zien dat veel biomarkers voor gezondheid, bijvoorbeeld de aanwezigheid van ontstekingsfactoren, te meten zijn in onder andere urine. De gemoedstoestand werd gemeten door vragenlijsten die mensen meerdere keren per dag invulden. Met behulp van dergelijke technieken kon Schenk concluderen dat het hebben van een positief affect wel degelijk samenhangt met  de hoeveelheid lichamelijke klachten die iemand heeft. Ook blijkt er een verband te zijn tussen de hoeveelheid ontstekingsmarkers in het bloed en een positief affect, ook bij mensen zonder een duidelijke infectie. Een interessante vervolgvraag is of het hebben van positiefaffect, zoals  enthousiasme of opgewektheid, dan ook beschermt tegen de ontwikkeling van somatische en psychische aandoeningen.

Maria Schenk (1982) studeerde Medische Biologie en Geneeskunde aan de universiteit van Groningen. Haar onderzoek valt binnen onderzoeksprogramma ICPE (Interdisciplinary Center Psychopathology and Emotion regulation van het UMCG. Zij maakte bij haar onderzoek gebruik van data van het onderzoeksproject HoeGekIsNL en Lifelines. Het onderzoek werd gefinancierd door Espria Academy. Schenk is nu werkzaam als ANIOS Interne Geneeskunde in het Scheper Ziekenhuis in Emmen. De titel van haar proefschrift luidt Affect and physical health.