Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. A.F. (Andrea) de Winter
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Understanding the role of health literacy in self-management and
health behaviors among older adults

Meer aandacht voor beweging en gezond eten houdt ouderen met lage gezondheidsvaardigheden langer gezond

Ouderen met lage gezondheidsvaardigheden kunnen langer gezond blijven als ze meer aandacht aan hun welzijn besteden, meer gaan bewegen en beter gaan eten. Dat concludeert Bas Geboers in zijn proefschrift over gezondheidsvaardigheden bij ouderen. Zijn onderzoek bevestigt dat de zorg voor ouderen in Nederland en Europa nog niet optimaal is voor mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden.

Lage gezondheidsvaardigheden – ook wel gezondheidsgeletterdheid – komt bij veel ouderen voor. Dat schaadt hun gezondheid. Het is moeilijk om de gezondheidsvaardigheden van ouderen te verbeteren. Daarom onderzocht Geboers de achterliggende mechanismen: hoe beïnvloeden gezondheidsvaardigheden de gezondheid van ouderen?

Geboers laat in zijn proefschrift zien dat de gezondheidsvaardigheden van ouderen samenhangen met hun gezondheidsgedrag, zoals lichamelijke activiteit, groente- en fruitconsumptie en ontbijtgewoontes. Hij onderzocht ook de relatie tussen gezondheidsvaardigheden en therapietrouw, maar vond daarin geen verband. Ook sociale omstandigheden hadden weinig invloed op de gevonden uitkomsten. Laag cognitief functioneren bleek wel een belangrijke voorspeller van gezondheidsvaardigheden – en daarmee van gezondheid – op latere leeftijd. Geboers concludeert dat ouderen met lage gezondheidsvaardigheden moeten leren om zelf meer aandacht te besteden aan hun gezondheid op langere termijn, met name door meer te bewegen en beter te eten. In nieuw onderzoek moet worden nagegaan hoe deze doelen het beste bereikt kunnen worden.

Bas Geboers (1989) studeerde psychologie aan de universiteit van Maastricht. Hij voerde zijn onderzoek uit binnen de afdeling Gezondheidswetenschappen van het UMC Groningen, vanuit het onderzoeksprogramma PHR (Public Health Research), en in samenwerking met de afdeling Communicatie- en Informatiewetenschappen van de Faculteit der Letteren van de Rijksuniversiteit Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door de Europese Unie. Geboers is nu werkzaam bij het onderwijsinstituut van het UMC Groningen en daarnaast nog steeds bij de afdeling Gezondheidswetenschappen van het UMCG. De titel van zijn proefschrift luidt Understanding the role of health literacy in self-management and health behaviors among older adults.