Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
The impact of nutrition on neuroinflammation in vitro and in vivo

De invloed van voeding op hersenaandoeningen

Ewelina Kurtys onderzocht voedingscomponenten die potentieel kunnen helpen hersenaandoeningen, zoals een beroerte of cognitieve achteruitgang na een operatie, te voorkomen of die als additionele therapie kunnen dienen. Op basis van literatuuronderzoek heeft zij samen met onderzoekers van Nutricia Research een combinatie van voedingsstoffen met ontstekingsremmende eigenschappen samengesteld, met onder meer vitamines, omega-3 vetzuren en componenten van rijstzemelen. In het laboratorium bleek deze combinatie ontstekingsremmend te werken, bij testen in proefdieren was een positief effect zichtbaar na een beroerte of zware operatie.

De proeven met cellen in het lab lieten additieve ontstekingsremmende effecten zien tussen een aantal voedingstoffen, waaronder vitamine A en D en de vetzuren DHA en EPA. Ook vond Kurtys een trend in de richting van verbeterde ontstekingsremmende eigenschappen wanneer componenten van rijstzemelen werden gecombineerd met vitamine D.

In een diermodel vond Kurtys dat de voedingscombinatie een positief effect had op herstel na een zware buikoperatie. In een diermodel van beroerte als gevolg van verstopte bloedvaten vond zij een potentieel gunstig effect van het experimentele dieet op het herstel van hersenschade, als de voedingsinterventie wordt gestart onmiddellijk na de beroerte.

Kurtys concludeert dat haar onderzoek de hypothese ondersteunt dat voeding een veelbelovend middel is dat kan worden gebruikt als extra behandeling of preventie van hersenaandoeningen. De studie benadrukt ook het belang van (goede) voeding voor onze gezondheid.

Ewelina Kurtys behaalde haar MSc in farmacie aan de Poznan University of Medical Sciences en haar MSc in biotechnologie aan de Poznan University of Life Sciences (Polen). Het promotieonderzoek vond plaats binnen het onderzoekinstituut BCN-BRAIN van het UMCG, met financiering van technologiestichting STW en Danone vanuit het STW-Danone Partnership programma. Kurtys werkt nu als postdoc aan King's College, Londen, UK.