Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Metabolic adaptations in models of fatty liver disease

Metabole aanpassingen in modellen van leververvetting

Vervetting van de lever is een complex proces, waarbij diverse mechanismen een rol spelen. In haar proefschrift onderzoekt Brenda Hijmans in muis- en computermodellen de oorzaak van leververvetting. Zij laat zien dat de oorzaak van leververvetting door lever X receptor activatie afhankelijk is van de behandelperiode.  In een ander model voor een vette lever blijkt het uit te maken of de muizen gevoed zijn of vasten.

Overgewicht kan leiden tot een aantal symptomen die samen het metabool syndroom worden genoemd. Leververvetting of steatose is daar een onderdeel van. Dat ontstaat als er een disbalans is tussen de hoeveelheid vetten die in de lever worden opgenomen en de lever weer verlaten. Het is onbekend hoe steatose precies ontstaat. Hijmans gebruikt voor haar onderzoek twee soorten muizen die de symptomen van leververvetting hebben.

De ene groep muizen heeft een vette lever die veroorzaakt wordt door activatie van de lever X receptor. Hijmans laat zien dat activatie van deze receptor er in eerste instantie voor zorgt dat er meer vetzuren in de lever terecht komen. Pas na langere tijd gaat de lever in reactie hierop ook meer vetten maken. Bij de andere muizen werd een gen weggehaald dat betrokken is bij de vorming van glucose. Bij patiënten die dit gen missen, ontstaan naast een verstoord glucosemetabolisme ook andere klachten, waaronder leververvetting. Hijmans toont aan dat het bij deze muizen uitmaakt of ze net gegeten hebben of een tijdje gevast hebben: bij beide muizen nam de leververvetting toe, maar alleen bij muizen die gegeten hadden was de vetaanmaak in de lever verhoogd. Bij de gevaste muizen kwamen waarschijnlijk meer vetten in de lever aan vanuit het vetweefsel.

Brenda Hijmans (1985) studeerde Behavioral and Cognitive Neurosciences aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar onderzoek valt binnen het Center for Liver, Digestive and Metabolic Diseases van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door CTMM en Agence Nationale de la Récherche.