Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Deconstructing depression

Dankzij nieuwe data-analyse beter inzicht in subtypes bij depressie

Met behulp van een datagedreven statistische benadering is het mogelijk om verschillende subtypen van depressie vast te stellen en voorspellingen te doen over het beloop daarvan. Dat concludeert Rei Tondeiro-Monden in haar proefschrift. De gebruikte aanpak levert inzichten die essentieel zijn voor een beter begrip van het ontstaan van depressie en voor het optimaliseren van de diagnostiek en behandeling.

De diagnose depressie wordt gesteld aan de hand van symptomen. Er is grote variatie tussen patiënten wat betreft hun symptomen, het beloop, ernst en co-morbiditeit. Een eenduidige behandeling is daardoor moeilijk te vinden. Al jaren proberen wetenschappers patiënten daarom op te delen in subtypen, bijvoorbeeld door in te delen in leeftijd, ernst van de symptomen, duur van de symptomen of geslacht. Maar omdat zoveel verschillende factoren een rol spelen, heeft dat indelen in subtypen tot nu toe weinig effect gehad.

Tondeiro-Monden gebruikte een statistisch analysemodel waarbij rekening kan worden gehouden met verschillende factoren bij het indelen in subtypen. Zij hield daarbij rekening met drie factoren: persoonskenmerken, symptomen en het beloop over tijd van de aandoening. Met dit computermodel slaagde zij erin patiënten in subtypen in te delen. Op basis van deze subtypen kon zij betere voorspellingen doen over de ernst van de symptomen over een paar jaar en over het effect van antidepressiva. Dit is het eerste onderzoek dat rekening houdt met zoveel verschillende variabelen bij depressie. De methode stelt wetenschappers in staat om een beter beeld te krijgen van de vele gezichten van de depressie en de grote verscheidenheid in symptomen en karakteristieken en beloop tussen patiënten. Vervolgonderzoek met deze modellen kan wellicht leiden tot gerichtere behandeling van depressie, rekening houdend met de kenmerken van de patiënt.

Rei Tondeiro-Monden (1984) studeerde Psychologie aan de universiteit van Osaka, Japan. Haar onderzoek hoort binnen onderzoeksprogramma ICPE (Interdisciplinary Center for Psychopathology and Emotion regulation) van onderzoeksinstituut Share van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek is gefinancierd door een VICI beurs. Tondeiro-Monden is nu werkzaam als postdoc aan het UMCG.