Over ons Actueel Evenementen Promoties

NIẒᾹM KᾹMIL WA-SHᾹMIL

The Muslim Brotherhood in Egypt As reflected in al-da‘wa and liwā’ al-’islām (1976-1981 1987-1988)
Promotie:dr. K.M. (Kiki) Santing
Wanneer:29 juni 2017
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. W.J. (Wout) van Bekkum
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
NIẒᾹM KᾹMIL WA-SHᾹMIL

Moslimbroederschap: pragmatische groepering met een flexibele ideologie

De Moslimbroederschap is een pragmatische groepering met een flexibele ideologie, die veel meer omvat dan dat waar in modern onderzoek vaak de nadruk op wordt gelegd. De beweging hult zich in algemeen taalgebruik in zijn tijdschriften om de brede achterban tevreden te houden en is sterk afhankelijk van de goodwill van de regimes waaronder het functioneert. Dat concludeert Kiki Santing op basis van haar promotieonderzoek naar deze beweging. Volgens haar neemt de Moslimbroederschap de taak op zich om alle moslims te onderwijzen in hoe de ideale islamitische samenleving – en wereld – dient te worden vormgegeven.

Santing zet in haar onderzoek de Moslimbroederschap in (historisch) perspectief en biedt zo een goede ingang tot begrip van de actuele politieke toestand in Egypte en het korte presidentschap van Mohammed Morsi. Daarnaast levert haar onderzoek naar de bronteksten van de Moslimbroederschap veel inzichten op over zaken die ook nu in fundamentalistische islamitische groeperingen een rol spelen.

Santing onderzocht voor haar proefschrift de Egyptische Moslimbroederschap gedurende het presidentschap van Anwar Sadat en de vroege Hosni Mubarak-jaren. Twee tijdschriften die de beweging gedurende deze jaren mocht uitgeven – al-da‘wa en liwā’ al-’islām – vormen het uitgangspunt van haar onderzoek, op basis waarvan de geschiedenis van de Broederschap wordt uiteengezet. Deze tijdschriften laten zien dat het hier om een breed-georiënteerde islamitische beweging gaat die veel meer omvat dan dat waar in modern onderzoek vaak de nadruk op wordt gelegd (denk hierbij aan de invoering van de sharia, de man-vrouwverhoudingen en de visie op democratie). De Moslimbroederschap is een sociaal-politieke oppositiebeweging die islam als leidraad hanteert. In het eigen discours laat het een grote veelzijdigheid zien, waarbij alle facetten van het dagelijkse en geestelijke leven aan de orde komen. Educatie staat voorop, waarbij een breed publiek van moslims wordt aangesproken op hun gedeelde verantwoordelijkheid voor de stichting van een islamitische staat. Islam als een niẓām kāmil wa-shāmil (“een perfect en allesomvattend systeem”) is een belangrijk adagium van de Moslimbroederschap, hetgeen wil zeggen dat geloof in ieder aspect van het dagelijkse leven een rol dient te spelen, variërend van eten koken en het huis netjes houden, tot het onderwijssysteem, de zomervakantie, het vijandbeeld, wetgeving en het kijken naar de televisie. Islam is alles en alles is islam.