Over ons Actueel Evenementen Promoties

Height, hands & handwriting

Cues to competition and dominance
Promotie:Dhr. A.A. (Alvaro) Mailhos Gutierrez
Wanneer:08 juni 2017
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. A.P. Buunk
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Height, hands & handwriting

Sociale en fysieke dominantie bij jonge mannelijke voetballers en bij universitaire studenten bestudeerd

Menselijk gedrag wordt bepaald door individuele verschillen, en door contextuele en biologische factoren. Met dit onderzoek richtte Alvaro Mailhos zich op de rol van twee mechanismen onder mensen die doen denken aan het fenomeen van ‘jezelf opblazen’ zoals dat onder dieren kan worden geobserveerd, namelijk overschatting van de eigen lengte en de grootte van de handtekening. Hij bestudeerde deze twee mechanismen in relatie tot intraseksuele competitiviteit, dominantie en narcisme, allemaal eigenschappen die te maken hebben met het opleggen van de eigen doelen aan anderen.

In overeenstemming met zijn hypothesen, vond Mailhos in een steekproef van jonge mannelijke voetballers een positieve correlatie tussen intraseksuele competitiviteit en de mate van overschatting van de eigen lengte. In dezelfde lijn bleek onder universitaire studenten bij zowel mannen als vrouwen de grootte van de handtekening positief gecorreleerd te zijn aan sociale dominantie. De grootte van de handtekening hing daarentegen alleen onder vrouwen samen met narcisme.

Daarnaast onderzocht Mailhos bij jonge voetballers het verband tussen prenatale niveaus van testosteron - geoperationaliseerd als de verhouding tussen wijsvinger en ringvinger (2D:4D ratio) - enerzijds en agressief gedrag en persoonlijkheidseigenschappen op volwassen leeftijd anderzijds. Hij vond dat meer blootstelling aan prenataal testosteron, zoals blijkend uit de 2D:4D ratio, samenhing met zowel de intensiteit als de frequentie van agressief gedrag. Dit gedrag was gemeten als het soort kaart (geen, geel of rood) en het aantal kaarten dat jonge voetbalspelers toegewezen kregen in een wedstrijd. Anders dan verwacht ging echter in dezelfde steekproef een meer mannelijke, dus lagere, 2D:4D ratio gepaard met minder agressieve dominantie zoals gemeten met een vragenlijst.

Mailhos hoopt met deze studies meer inzicht verschaft te hebben in enkele fysieke en hormonale correlaten van competitie en dominantie.

Alvaro Mailhos werkt aan de Universidad de la República in Uruguay.