Over ons Actueel Evenementen Promoties

Injury prevention in team sport athletes

The role of screening tools and injury prevention programs
Promotie:Mw. J.M. (Joan) Dallinga
Wanneer:03 juli 2017
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. K.A.P.M. (Koen) Lemmink
Copromotor:dr. A. (Anne) Benjaminse
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Injury prevention in team sport athletes

Videofeedback lijkt effectief voor preventie voorste kruisband blessures

Visuele feedback met behulp van videobeelden helpt met name bij mannen een veilige landingstechniek te leren gebruiken. Daarmee wordt mogelijk de kans op sportblessures aan de voorste kruisbanden met name bij mannen verkleind. Dat concludeert Joan Dallinga in het proefschrift, waarin zij verschillende preventiemethoden voor blessures onderzocht en zelf twee nieuwe methoden testte. De nieuwe methoden zijn nog niet in echte sportsettings getest, maar lijken veelbelovend.

Vooral in balsporten, zoals voetbal en basketbal, komen blessures veel voor. Met name in de amateursport doen coaches en atleten vaak weinig aan preventie. Dallinga deed een literatuurstudie naar bestaande blessurescreeningtesten. Bestaande screeningtesten zijn niet altijd sport-specifiek en zijn niet altijd makkelijk toe te passen in de praktijk.

Vervolgens ontwikkelde Dallinga twee nieuwe blessurepreventie methoden voor voorste kruisbandblessures gebruik makende van externe focus instructies en videofeedback. Met behulp van videofeedback, waarbij het beeld van de sporter over een beeld van een expert gelegd wordt, kunnen ze zien welke beweging anders gemaakt moet worden. Dat bleek vooral bij mannen effectief te zijn. Vrouwen hebben wellicht, naast het zien van de beelden, ook aanvullende instructies nodig. Een andere methode die zij ontwikkelde was die van ‘externe focus’; tijdens het neerkomen na een sprong niet denken: ‘ik moet mijn knieën goed buigen,’ maar ‘ik moet zachtjes landen.’ Ook deze methode lijkt uit eerste testen veelbelovend te zijn. Toekomstig onderzoek moet uitmaken hoe deze preventieprogramma’s in de praktijk geïmplementeerd kunnen worden.

Joan Dallinga (1985) studeerde Bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar onderzoek is onderdeel van het onderzoeksprogramma Smart Movements van onderzoeksinstituut SHARE van het UMCG. Inmiddels is zij werkzaam als docent/onderzoeker bij de hogeschool van Amsterdam en hogeschool Inholland. De titel van haar proefschrift luidt Injury prevention in team sport athletes.