Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Dhr. S.K. (Kor) Spoelstra
Wanneer:22 februari 2017
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. W.C.M. (Willibrord) Weijmar Schultz, prof. dr. H.B.M. (Harry) van de Wiel
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
The Genito-Pelvic Pain/Penetration Disorder Paradigm and Beyond

Nieuwe theorie voor seksuele pijnstoornissen

Het belang van reflexen van de bekkenbodemspieren bij seksuele pijnstoornissen is waarschijnlijk groter dan gedacht. Dat vraagt om aanpassing van de diagnostiek en therapie van zowel primair vaginisme (als geslachtsgemeenschap nog nooit gelukt is) als van dyspareunie (als geslachtsgemeenschap wel mogelijk is, maar pijn doet). Dat concludeert Kor Spoelstra in zijn onderzoek naar deze twee seksuele pijnstoornissen.

Bij vrouwen met pijnstoornissen bij geslachtsgemeenschap, blijft geslachtsgemeenschap een gevoelige aangelegenheid, ondanks de redelijk effectieve manieren van pijnvermindering die al toegepast worden. Reden hiervoor is waarschijnlijk dat het onderliggende mechanisme op het niveau van het centrale zenuwstelsel en op het niveau van de bekkenbodemspieren, bij de huidige behandelingen nog onvoldoende aan bod komen.

Met onderzoek naar intravaginale drukmetingen bij gezonde vrouwen toont Spoelstra aan dat de vagina een actief responsief kanaal blijkt te zijn met reflectoire drukgradiënten. Dit wijst op de aanwezigheid van een sfinctermechanisme in de bekkenbodemspieren, zoals we dat ook kennen in de darmen en de blaas. Als een dergelijk mechanisme eenmaal is ontregeld, zijn de bijbehorende (pijn)klachten notoir hardnekkig en vergt de behandeling meer dan alleen ontspanning.

Kor Spoelstra (1979) studeerde geneeskunde aan Rijksuniversiteit Groningen. Zijn onderzoek voerde hij uit in het kader van het Onderzoeksinstituut Behavioral and Cognitive Neuroscience (BCN) van het UMCG bij de afdeling Obstetrie en Gynaecologie. Spoelstra is werkzaam als arts in opleiding tot psychiater bij Lentis.