Over ons Actueel Evenementen Promoties

Development and evaluation of a community-based approach to promote health-related behaviour among older adults in a socioeconomically disadvantaged community

Promotie:Mw. K.A. (Karlien) Luten
Wanneer:27 februari 2017
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. A. (Arie) Dijkstra, prof. dr. S.A. (Menno) Reijneveld
Copromotor:dr. A.F. (Andrea) de Winter
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Development and evaluation of a community-based approach to promote
health-related behaviour among older adults in a socioeconomically
disadvantaged community

Wijkgerichte aanpak om bewegen en gezond eten bij ouderen te stimuleren werkt

De regio Oost-Groningen wordt gekenmerkt door vergrijzing, een relatief laag opgeleide bevolking en relatief veel gezondheidsproblemen in vergelijking met de rest van Nederland. Karlien Luten ontwikkelde een wijkgerichte interventie om bewegen en gezond eten te stimuleren bij ouderen in deze regio. Het bestond uit een campagne in de lokale media en het ondersteunen van meer bewegen en gezonder eten door buurtactiviteiten. Dit gebeurde drie maanden intensief en vervolgens zes maanden laag-intensief. Daarnaast gaven thuiszorgmedewerkers voorlichting en ondersteuning aan ouderen die thuiszorg kregen. De interventie werd ontwikkeld en uitgevoerd samen met bewoners en zorgverleners, binnen de Academische Werkplaats Thuiszorg Oost-Groningen.

De wijkgerichte interventie bereikte een relatief groot aantal deelnemers maar had alleen effect op transport-gerelateerd bewegen. Het werkte het beste bij de ouderen waarvoor de interventie was ontworpen, namelijk ouderen die minder actief waren en ongezonder aten. De combinatie van ondersteuning van thuiszorgmedewerkers en een wijkgerichte interventie bleek effectiever in vergelijking met alleen ondersteuning van thuiszorgmedewerkers; er waren positieve effecten op totaal en transport-gerelateerd bewegen direct na de interventie. De effecten waren echter na 6 maanden niet meer meetbaar.

Luten concludeert in haar proefschrift dat de wijkgerichte aanpak veelbelovend is voor het bereiken van ouderen in Oost-Groningen en het verbeteren van hun gezondheid en kwaliteit van leven. Dit kan leiden tot vermindering van sociaaleconomische gezondheidsverschillen. Inbedding in een academische werkplaats met actieve samenwerking met alle relevante lokale partners kan bijdragen aan het bereiken van duurzame effecten.

Karlien Luten deed haar promotieonderzoek bij de afdeling Psychologie van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen. Zij is fysiotherapeut/coach.