Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Linking scientific and clinical knowledge practices

Wetenschappelijk onderzoek en revalidatiepraktijk verbinden

Hoe kan het revalidatieteam, met behulp van nieuwe wetenschappelijke inzichten, anticiperen op een terugval van een patiënt thuis? Deze simpele vraag raakt aan het complexe vraagstuk hoe wetenschap het beste vertaald kan worden naar concrete handvatten voor de revalidatiepraktijk. Sacha van Twillert, van oorsprong fysiotherapeut en bewegingswetenschapper, bestudeerde dit moeilijke vraagstuk.

De afgelopen decennia heeft het wetenschappelijk onderzoek naar revalidatieprogramma’s een grote vlucht genomen. De kennis die uit dit onderzoek voorkomt, bereikt de revalidatiepraktijk maar mondjesmaat. Volgens onderzoekers is de wetenschappelijke werk- en denkhouding in de revalidatiepraktijk onvoldoende aanwezig. Volgens behandelaars sluiten veel onderzoeksvragen juist niet goed aan op de problemen die zij in de praktijk signaleren. Sacha van Twillert werd benaderd met een praktijkvraag van een team dat volwassenen met een beenamputatie behandelt. Hun vraag (‘hoe kunnen we met inzet van onderzoekskennis zo goed mogelijk anticiperen op een terugval in het functioneren met een beenprothese thuis?’) was startpunt van haar onderzoek.

Een combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek bevestigde niet alleen de terugval thuis, maar liet ook zien vanuit de ervaringskennis van de patiënten waarom deze terugval plaatsvindt. Door onderzoeks- en gebruikerskennis te verbinden, ontwikkelde Van Twillert een zelfmanagementtraining waarvan de revalidatieprofessionals zich mede-eigenaar voelen. De zelfmanagementtraining is nu vast onderdeel van de reguliere amputatierevalidatie. Op een abstracter niveau laat dit onderzoek zien hoe wetenschappers en revalidatieprofessionals van elkaars kennis gebruik kunnen maken om revalidatiebehandelingen te verbeteren.

Sacha van Twillert (1975) studeerde Fysiotherapie aan de Hanzehogeschool Groningen en Bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij het Centrum voor Revalidatie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd onder andere gefinancierd door Stichting Beatrixoord, OIM Orthopedie, ZonMw, en Revalidatie Nederland. Van Twillert werkt als projectleider in het UMCG.