Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Genetic and environmental determinants of respiratory health

Wonen in e-waste gebied is slecht voor gezondheid van Chinese kleuters

Wonen in een vervuilde omgeving kan leiden tot gezondheidsproblemen, maar de één ondervindt meer nadelige gezondheidseffecten door blootstelling aan schadelijke stoffen in het milieu dan de ander. Xiang Zeng onderzocht mechanismen die betrokken zijn bij, en de verhoogde genetische gevoeligheid voor het ontwikkelen van luchtweg-gerelateerde symptomen. Hij maakte voor zijn onderzoek gebruik van een groot Chinees onderzoekscohort en van twee grote Nederlandse cohorten, namelijk LifeLines en het Vlagtwedde-Vlaardingen cohort. Eén van zijn conclusies is dat Chinese pre-schoolers (5-7 jaar) die wonen in een gebied waar elektronica wordt gerecycled, hogere hoeveelheden lood in hun bloed hebben en een verminderde longfunctie.

Zeng startte zijn onderzoek met een samenvatting van ander onderzoek naar e-waste, afval dat bestaat uit defecte of verouderde elektrische en elektronische toestellen. Bij recyclen komen giftige, zware metalen vrij zoals lood, chroom, kwik en cadmium. De promovendus concludeert op basis van voorgaand onderzoek dat deze stoffen zich ophopen in de omgeving (lucht, aarde, stof en water) en – door inademing, inslikken en via absorptie door de huid – in het menselijk lichaam. Blootstelling aan e-waste kan allerlei nadelige gevolgen voor de gezondheid hebben, van een verminderde longfunctie en beschadiging van het sperma, tot mentale achteruitgang en DNA- en eiwitschade.

De promovendus onderzocht de nadelige effecten op de gezondheid zelf in meer detail in twee studies, waarin hij speciaal keek naar de gezondheid van kinderen die wonen in een e-waste gebied. Kinderen zijn gevoeliger voor blootstelling aan zware metalen dan volwassenen, niet alleen omdat hun stofwisseling sneller verloopt, maar ook doordat ze (via bijvoorbeeld het schoolplein of de speeltuin) vaker aan giftige stoffen worden blootgesteld en deze minder snel kunnen uitscheiden. Deze studies bevestigen dat kinderen die in gebieden wonen waar elektronica onveilig gerecycled wordt, hogere concentraties zware metalen in het bloed hebben en een verslechterde longfunctie. Zeng heeft tot slot, op basis van de Nederlandse databases, drie nieuwe genen geïdentificeerd die mogelijk samenhangen met het ontwikkelen van problemen aan de luchtwegen.

Xiang Zeng (1986) behaalde zijn mastertitel Medical Chemistry aan het Shantou University Medical College (China). Hij was tijdens zijn promotieonderzoek verbonden aan de Afdeling Epidemiologie van Onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Zeng werkt nu als docent aan Xinxiang Medical University (China).