Over ons Actueel Evenementen Promoties

Application of poly(trimethylene carbonate) and calcium phosphate composite biomaterials in oral and maxillofacial surgery

Promotie:Mw. N. (Ni) Zeng
Wanneer:16 januari 2017
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. R.R.M. Bos, prof. dr. D.W. Grijpma
Copromotor:dr. R. Kuijer
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Application of poly(trimethylene carbonate) and calcium phosphate
composite biomaterials in oral and maxillofacial surgery

Calciumfosfaat veelbelovend bij botvorming in kaak en schedel

Bij beschadigingen van het kaakbot en de schedel kunnen calciumfosfaten een belangrijke rol spelen om het bot te herstellen. In haar proefschrift beschrijft Ni Zeng diverse experimenten met biomaterialen waarin ingebed calciumfosfaat. Zij vond geen negatieve effecten van het calciumfosfaat, maar benadrukt dat in vervolgstudies nog onderzocht moet worden wat de optimale hoeveelheid calciumfosfaat is in biomaterialen.

Al langer worden in de kaakchirurgie composiet biomaterialen gebruikt met daarin verschillende soorten calciumfosfaatdeeltjes. Rond deze materialen kan een afbreekbaar polymeer, PTMC, worden aangebracht. Dit composiet stimuleert de groei van nieuw botmateriaal. Het biomateriaal wordt door het lichaam langzaam afgebroken terwijl ondertussen het bot zich herstelt. Een nadeel van de bestaande materialen is dat ze niet helemaal voorkomen dat er littekenweefsel in plaats van nieuw bot groeit. Bovendien zijn de huidige materialen niet flexibel en moeilijk op maat te maken, waardoor ze maar beperkt toepasbaar zijn.

Zeng onderzocht of toevoeging van bicalciumfosfaat aan PTMC effect heeft op de ingroei in botdefecten. Zij laat zien dat er in dat geval inderdaad nieuw bot gevormd wordt. Ook in andere experimenten toonde zij aan dat toevoeging van bicalciumfosfaat wel degelijk de botgroei stimuleert. Zeng concludeert dat PTMC geschikt is als membraan, maar dat de optimale concentratie van calciumfosfaat nog niet gevonden is. Verder toonde zij aan dat reconstructie van grote schedeldefecten mogelijk is met specifieke calciumfosfaat materialen. Alleen PTMC werkt daarbij niet, maar composieten van PTMC met daarin ingebed voldoende bifasisch calciumfosfaat waarschijnlijk wel.

Ni Zeng (1986) studeerde Oral Clinical Medicine aan de universiteit van Jilin in China. Haar onderzoek valt binnen het onderzoeksprogramma MOHOF (Maintaining Oral Health and Oral Function van het Kolff Institute van het UMCG. Het onderzoek werd medegefinancierd door een beurs van de Chinese Council.