Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Biomarkers of lung injury in cardiothoracic surgery

Beter zicht op longschade na openhart operatie

Biomedisch ingenieur Gerwin Engels onderzocht hoe hij longschade na een operatie kan opsporen en voorkomen. Hiervoor ontwikkelde hij een set specifieke ‘biomarkers’, lichaamseigen stoffen waarvan de concentratie verandert bij longschade. Hiermee onderzocht hij hoe de longschade na een openhart operatie is te verminderen.

Patiënten blijken na een openhartoperatie vaak enige schade aan hun longen te hebben, vermoedelijk door het gebruik van een hart-longmachine. Tot nu toe was er geen gerichte manier om longschade te meten, artsen keken vooral naar fysiologische parameters of biomarkers die wijzen op een vorm van ontsteking in het lichaam.

Engels onderzocht of biomarkers voor longschade bruikbaar zijn voor het identificeren en kwantificeren van longschade na openhartoperaties. Hij testte het effect van verschillende maatregelen om postoperatieve longschade te verminderen, wat vervolgens meetbaar zou moeten zijn door een verlaging van biomarkers voor longschade in het bloed.

Hij vond inderdaad dat een operatie zonder het gebruik van een hart-longmachine (off-pump methode) zorgde voor minder longschade, wat ook was te zien in een lagere plasmaconcentratie van biomarkers voor longschade. Dit gold ook voor een studie waarbij intraoperatieve cell salvage (het teruggeven van bloed dat de patiënt tijdens de operatie verloor) werd toegepast tijdens openhartchirurgie.

Engels concludeert dat biomarkers voor longschade zijn te gebruiken om het effect op longschade te meten bij nieuwe chirurgische ingrepen en/of medische apparatuur. Voor dit doeleinde is een panel van alveolaire type I en II biomarkers samen met fysiologische parameters het meest informatief.

Gerwin Engels studeerde biomedische technologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn promotieonderzoek vond plaats op de afdelingen Biomedical Engineering en Cardiothoracale chirurgie van het Kolff Instituut. De titel van zijn proefschrift is ‘Biomarkers of lung injury in cardiothoracic surgery’. Hij werkt inmiddels als onderzoeker bij HaemoScan bv.