Over ons Actueel Evenementen Promoties

The competition of memory and expectation in resolving long-distance dependencies

Psycholinguistic evidence from Persian complex predicates
Promotie:Mw. F. (Farnoosh) Safavi
Wanneer:06 april 2017
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. Y.R.M. Bastiaanse, prof. dr. B. Hoehle
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
The competition of memory and expectation in resolving
long-distance dependencies

Psycholinguïstisch bewijs met Perzische complexe predikaten

Farnoosh Safavi onderzocht twee concurrerende theorieën die op geheugen en verwachting gebaseerd zijn en over de verwerking van zinnen gaan tijdens het oplossen van afhankelijkheden met een lange afstand in het Perzisch. Volgens de op geheugen gebaseerde theorie zal de verwerking van het werkwoord moeilijker zijn wanneer het werkwoord later verschijnt in een constructie waarin het werkwoord afhankelijk is van een zelfstandig naamwoord. Daarentegen zal volgens de op verwachting gebaseerde theorie de latere verschijning van het werkwoord ervoor zorgen dat deze beter te voorspellen is, waardoor de verwerking ervan makkelijker is. Safavi gebruikte complexe predikaten, de meest gebruikte soort werkwoorden in het Perzisch, en vergeleek deze met eenvoudige werkwoorden. In twee self-paced leestaken en eye-tracking experimenten liet ze het werkwoord later verschijnen door een betrekkelijke bijzin of een lang voorzetselconstituent in te voegen. Ze gebruikte ook eenvoudige predikaten, waarin de afstand tussen het zelfstandige naamwoord en het werkwoord gelijk was. De identiteit van het werkwoord was onvoorspelbaar in eenvoudige predikaten en voorspelbaar in complexe predikaten. Een vooronderzoek bevestigde de acceptatie van complexe predikaten. Het gekruiste onderzoeksdesign bevatte voorspelbaarheid en afstand. De resultaten ondersteunen de theorie die op geheugen gebaseerd is en zijn niet overeenkomstig met de theorie die op verwachting gebaseerd is, omdat in alle experimenten localiteitseffecten optraden. Er is weinig bewijs voor vermindering van het localiteitseffect door een sterke voorspelling van het werkwoord. Kortom, de voorspelling dat werkwoord-finale talen, zoals het Perzisch, patronen laten zien van de op verwachting gebaseerde theorie wordt niet ondersteund door dit experiment.

Farnoosh Safavi verrichtte haar onderzoek aan de Faculteit der Letteren.