Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Wijsbegeerte
Inductive logic on conceptual spaces

Hoe conceptuele raamwerken inductief redeneren beïnvloeden

Marta Sznajder onderzocht voor haar proefschrift hoe conceptuele raamwerken inductief redeneren beïnvloeden. Een conceptueel raamwerk is een verzameling van concepten die voor een specifiek doel gebruikt worden; we kunnen het zien als een semantische omgeving waarin waarnemingen geregistreerd worden, en overtuigingen gevormd en uitgedrukt worden. De wijze waarop een conceptueel raamwerk is gestructureerd heeft invloed op de soort overtuigingen die erbinnen gevormd kunnen worden. Daarnaast kan de structuur van een conceptueel raamwerk beschouwd worden als een beperking op welke overtuigingen rationeel zijn om aan te nemen. In haar  proefschrift bestudeert Sznajder zulke raamwerkgebaseerde beperkingen op rationele overtuigingen, in het bijzonder overtuigingen over toekomstige waarnemingen. Ze laat zien hoe conceptuele raamwerken met goed gevolg gebruikt kunnen worden in het opleggen van beperkingen op rationele overtuigingsgraden in inductief redeneren.

Marta Sznajder verrichtte haar onderzoek aan de Faculteit Wijsbegeerte en werd mede gefinancierd door de Alexander von Humboldt Foundation.