Over ons Actueel Evenementen Promoties

Auditory and visual ERP correlates of gender agreement processing in Dutch and Italian

Promotie:S. (Srdjan) Popov, PhD
Wanneer:06 april 2017
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. Y.R.M. Bastiaanse, prof. dr. G. Miceli
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
Auditory and visual ERP correlates of gender agreement processing
in Dutch and Italian

De reactie van onze hersenen op verkeerde zinnen

Srdan Popov heeft elektro-encefalografie (EEG) gebruikt om veranderingen van elektrische potentialen in de hersenen te meten tijdens het lezen of luisteren naar zinnen. Vorig onderzoek op dit gebied heeft een relatie vastgesteld tussen bepaalde taalprocessen en duidelijke hersenresponsen (componenten). Bijvoorbeeld, als een deelnemer een zin leest waarvan de betekenis niet erg zinnig is (zoals De schildpad rent harder dan de kroket), dan kunnen we een negatieve voltageverandering rond 400 ms na het onverwachte woord meten. Onze hersenen reageren op een vergelijkbare manier op grammaticale fouten (bv. ‘de boek’ of ‘het tafel’), maar hier zijn meestal twee responsen: een negatieve na 300 ms en een positieve na 500 ms. Popovs onderzoek richtte zich op de grammaticale taalprocessen.

Popov heeft onderzocht of de positieve component toeneemt bij een hogere complexiteit van de fout. Wanneer je bijvoorbeeld ‘het tafel’ hoort of leest, kun je ervan uitgaan dat de spreker ‘de tafel’ wilde zeggen (b.v. een tweede-taal spreker). Maar als je ‘de boek’ hoort, weet je niet direct zeker of de spreker ‘het boek’ of ‘de boeken’ bedoelt. Popov bevestigt nogmaals dat grammaticale fouten de  positieve component teweeg brengen. Belangrijker nog, hij toont aan dat de toename in ambiguïteit (b.v. ‘de boek’), de omvang van de positieve component vergroot. Ten slotte toont Popov aan dat er een verschil bestaat tussen resultaten bij stimuli die gelezen worden en bij stimuli waarnaar geluisterd wordt. Daarom oppert hij dat de meest informatieve resultaten verkregen worden wanneer data van zowel lezen als luisteren verzameld en samen geïnterpreteerd worden.

Srdan Popov verrichtte zijn onderzoek aan de Faculteit der Letteren.