Over ons Actueel Evenementen Promoties

Acute metabolic changes in critical care and cardiac care

Role of potassium, glucose and lactate
Promotie:dr. M. (Miriam) Zeillemaker
Wanneer:13 januari 2016
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. M.M.R.F. (Michel) Struys, prof. dr. A.M.G.A. de Smet
Copromotor:M.W.N. Nijsten
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Acute metabolic changes in critical care and cardiac care

Bloedglucosespiegel verraadt risicoprofiel hartpatiënt

De bloedsuikerspiegel ten tijde van een hartinfarct blijkt goed te kunnen voorspellen welke mensen een verhoogd risico hebben om kort na het infarct te overlijden, óók bij niet-diabeten. Dat concludeert anesthesioloog in opleiding Miriam Hoekstra. Het suikergehalte is daarom een goede marker voor overleving op korte termijn na een infarct. Deze ontdekking kan helpen om vast te stellen welke patiënten na een infarct extra goed gemonitord moeten worden.

Hoekstra onderzocht verschillende metabole afwijkingen (dat wil zeggen, afwijkingen in de stofwisseling) in het bloed van drie groepen acuut zieke patiënten: patiënten met een hartinfarct, patiënten die openhartchirurgie ondergaan, en patiënten op de intensive care. Metabole afwijkingen ontstaan wanneer het lichaam een stressreactie vertoont op bijvoorbeeld een acute, ernstige ziekte of een grote operatie. De ernst van de afwijkingen is ook een maat voor de ernst van de ziekte, maar het is nog onduidelijk hoe deze verhouding precies is.

In een studie onder 1.176 hartinfarctpatiënten ontdekte Hoekstra dat een verhoogde lactaatwaarde (het eindproduct van de glucose-stofwisseling onder zuurstofarme omstandigheden in het bloed) samenhangt met de ernst van het infarct. In een tweede studie onder 4.176 patiënten concludeert ze dat niet alleen een verhoogd suikergehalte voorspellende waarde heeft, maar dat het geglyceerd (versuikerd) hemoglobinegehalte (HbA1c) een goede voorspeller is voor overlijden op de langere termijn (tot jaren na het infarct). De promovenda pleit dan ook voor een routinematig bepalen van de waarden in het bloed van lactaat, glucose en geglyceerd hemoglobine.

Miriam Hoekstra (1984) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdelingen Intensive Care,  Cardiologie en Anesthesiologie en binnen onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen.