Over ons Actueel Evenementen Promoties

Peers in careers

Peer relationships in the transition from school to work
Promotie:Mw. B. (Britta) Rüschoff
Wanneer:04 juni 2015
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. D.R. (René) Veenstra, prof. dr. S.M. (Siegwart) Lindenberg, PhD
Copromotor:dr. J.K. (Jan Kornelis) Dijkstra
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Peers in careers

Rol van leeftijdsgenoten bij jongvolwassenen van groot belang

Britta Rüschoff onderzocht de samenhang tussen relaties met leeftijdsgenoten en de keuzes en het gedrag van jongeren en jongvolwassenen op verschillende momenten gedurende de overgang van school naar werk. Het blijkt dat de doelen die jongeren binnen de klas in de omgang met leeftijdsgenoten nastreven en hun acceptatie binnen de klas significant gerelateerd zijn aan hun werkgerelateerde waarden. Verder laat Rüschoff zien dat werkzoekende jongeren, van wie de vrienden hun eigen kansen en vaardigheden op de arbeidsmarkt positiever inschatten, meer sollicitatiegedrag laten zien, vaker een baan aangeboden krijgen, en een grotere kans hebben om de overgang van school naar werk succesvol af te ronden.

Het hebben van een (eerste) baan wordt vaak beschouwd als een keerpunt in de mate waarin jongeren normafwijkend of delinquent gedrag vertonen. Dit blijkt niet altijd het geval. Rüschoff concludeert dat vooral jongeren die in de vroege adolescentie al werken en jongeren uit etnische minderheden en met een lage sociaal-economische status meer delinquent gedrag vertonen wanneer zij werken dan wanneer zij niet werken. Verder blijkt dat afwijkend gedrag onder jongvolwassenen nog maar weinig statusvoordelen heeft. Onder jongvolwassenen wordt een hoge status binnen de klas sterker door hun affectieve relaties met klasgenoten en hun sociale gedrag gekenmerkt, dan door hun populaire reputatie of hun agressieve of normafwijkende gedrag.

Loopbaanbegeleiders en leerkrachten kunnen van deze bevindingen profiteren door in hun begeleiding een duidelijkere nadruk op de rol van leeftijdsgenoten te leggen.

Britta Rüschoff studeerde psychologie en deed haar onderzoek bij de afdeling Sociologie van de RUG.