Over ons Actueel Evenementen Promoties

Circularity and arbitrariness

Responses to the epistemic regress problem
Promotie:dr. J. (Coos) Engelsma
Wanneer:29 juni 2017
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. A.J.M. (Jeanne) Peijnenburg
Copromotor:dr. J.A. (Jan Albert) van Laar
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Wijsbegeerte
Circularity and arbitrariness

Peter Klein, circulariteit en willekeur

Volgens Peter Klein is infinitisme het enige adequate antwoord op het epistemische regressieprobleem. Klein betoogt dat alleen infinitisme tegemoet komt aan twee theoretische desiderata: het vermijden van circulariteit en het vermijden van willekeur. Coos Engelsma evalueert in zijn proefschrift Kleins argument. Hoofdstuk 2 geeft een beschrijving van het regressieprobleem. Als opvattingen alleen gerechtvaardigd kunnen worden met andere gerechtvaardigde opvattingen, kan iemand alleen een gerechtvaardigde opvattingen hebben als zij oneindig veel gerechtvaardigde opvattingen heeft. Hoofdstukken 3 en 4 ontwikkelen concepten van circulariteit en willekeur. Hoofdstukken 5, 6 en 7 evalueren afzonderlijke antwoorden op het epistemische regressieprobleem in termen van die concepten. Hoofdstuk 5 onderzoekt het fundamentisme. Er wordt betoogd dat het niet in staat is willekeur te vermijden. Hoofdstuk 6 bespreekt het coherentisme. Hoewel coherentisme op het eerste gezicht in staat lijkt circulariteit te vermijden, blijkt dat het alleen willekeur kan vermijden als het toch een vorm van circulariteit toelaat. Hoofdstuk 7 bestudeert infinitisme. Wat blijkt is dat geen van de bestaande versies van infinitisme, zelfs niet Kleins eigen versie, zowel circulariteit als willekeur vermijdt. Niettemin blijkt dat de enige theorie die circulariteit en willekeur vermijdt, een versie van infinitisme is. Een groot probleem voor die theorie lijkt evenwel dat geen eindig mens lijkt te kunnen voldoen aan hetgeen zij vereist. Hoofdstuk 8 besluit het proefschrift met een beschouwing van resterende theoretische mogelijkheden. Duidelijk wordt dat al die mogelijkheden ofwel serieuze nadelen, ofwel grote uitdagingen met zich meebrengen.

Coos Engelsma promoveert aan de Faculteit Wijsbegeerte.