Over ons Actueel Evenementen Promoties

Trafficking in persons under international law and its incorporation within enslavement as a crime against humanity

Promotie:Mw. N.J. (Nicole) Siller
Wanneer:23 februari 2017
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. C.I. Fournet, prof. mr. dr. H.D. (Hein) Wolswijk
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Trafficking in persons under international law and its
incorporation within enslavement as a crime against humanity

Mensenhandelaren vervolgbaar voor internationaal strafhof?

Nicole Siller bestudeerde voor haar promotie de internationale strafbaarstelling van ‘mensenhandel’. Haar proefschrift bestaat uit twee delen. In het eerste deel staat de definitie van mensenhandel centraal, evenals de ontwikkeling van de internationale strafbaarstelling vanaf zijn oorsprong tot nu. Het tweede deel bouwt op deze analyse voort door te onderzoeken of, en zo ja welke rol het delict mensenhandel kan spelen binnen de context van het internationaal strafrecht. Meer in het bijzonder staat hierin de vraag centraal of slavernij als internationaal misdrijf tegen de menselijkheid het delict mensenhandel omvat. Siller concludeert dat dat onder omstandigheden inderdaad het geval is en dat het daarmee mogelijk is mensenhandelaren te vervolgen voor een internationaal strafhof en tribunaal.

Mensenhandel is een internationaal fenomeen dat vragen oproept met betrekking tot mensenrechten, migratie, arbeid, de wereldeconomie en het strafrecht. Dit promotieonderzoek richt zich op de strafrechtelijke reactie op mensenhandel. In 2000 introduceerde het VN-Bureau voor Drugs en Misdaad het Verdrag tegen grensoverschrijdende georganiseerde misdaad (Convention against Transnational Organized Crime, CTNOC). Dit Verdrag werd aangevuld met drie protocollen, waaronder het Protocol inzake de voorkoming, bestrijding en bestraffing van mensenhandel, in het bijzonder vrouwenhandel en kinderhandel, het zogenoemde Palermo Protocol. Ofschoon een groot aantal landen over de gehele wereld zich verbond aan het Palermo Protocol, is het aantal veroordelingen wegens mensenhandel in die landen alarmerend laag gebleven. Dit laat duidelijk zien dat met de enkele introductie van wetgeving nog geen gerechtigheid kan worden gegarandeerd.

Eén van de belangrijkste redenen voor het lage aantal succesvolle vervolgingen ter zake van mensenhandel is de onduidelijke wettelijke definitie van dit delict. De eerste onderzoeksvraag van deze dissertatie, die wordt beantwoord in Deel I, betreft daarom een diepgaand onderzoek naar de internationale definitie van ‘mensenhandel’. Deel II van deze studie richt zich op de vraag of het delict mensenhandel ook gelding heeft binnen de context van het internationaal strafrecht en of het internationale misdrijf ‘slavernij’ in feite het misdrijf ‘mensenhandel’ omvat.

Siller stelt dat dat onder omstandigheden inderdaad het geval is. Haar onderzoek naar de interpretatie van het internationale misdrijf slavernij door de internationale strafgerechten laat interessante resultaten zien waar het de verhouding tussen dit misdrijf en het misdrijf van mensenhandel betreft. Siller concludeert dat internationale strafgerechten aannemen dat mensenhandel deel uitmaakt van het delict slavernij als misdrijf tegen de menselijkheid. Deze conclusie steunt voorts op het feit dat slavernij wordt toegepast als een overkoepelend delict. Siller sluit af met de stelling dat de materieelrechtelijke incorporatie van mensenhandel binnen het delict slavernij als misdrijf tegen de menselijkheid in het internationaal strafrecht mogelijk reeds een feit is.

Nicole Siller (geboren in de VS) verrichtte haar onderzoek aan de Faculteit Rechtsgeleerdheid. Siller gaat na haar promotie werken aan Deakin University School of Law (Melbourne, Australië).