Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Ruimtelijke Wetenschappen
Family living arrangements in young adulthood

Nieuwe methode om leefsituatie Europese jongeren te vergelijken

Katrin Schwanitz onderzocht gegevens van internationale volkstellingen en onderzoeken om de leefsituatie van jongvolwassenen in Europa te beschrijven. Zij gebruikte verschillende methoden om de mechanismen onder internationale verschillen beter te begrijpen. Schwanitz concludeert dat individuele kenmerken (zoals opleidingsniveau, inkomen, voorkeuren, cohort en geslacht) een rol spelen bij het bepalen van de leefsituatie van jongvolwassenen, maar dat de impact van deze individuele kenmerken kunnen worden beïnvloed door regionale of nationale kenmerken.

Schwanitz laat zien dat het van cruciaal belang is om een multi-levelperspectief te hanteren om verschillen in de leefsituatie van jongvolwassenen en de overgang van jeugd naar volwassenheid in Europa te verklaren en te begrijpen. Verklaringen die gericht zijn op macro- of microfactoren en geen rekening houden met de mogelijke wisselwerkingen tussen deze factoren, geven geen volledig beeld van de waargenomen diversiteit in leefsituaties in Europese regio’s of landen.

Er was tot nu toe slechts weinig vergelijkend onderzoek naar gezinsleefsituaties in grote delen van Oost-Europa. Het onderzoek van Schwanitz brengt daar verandering ins. Door veel Oost-Europese landen in de verschillende analyses op te nemen, vergroot zij onze kennis over hoe jongvolwassenen in dit deel van Europa leven. Europese gezinsvormen worden vaak beschreven met behulp van een ‘noord/zuid-as’, volgens Schwanitz  kunnen we beter spreken van een ‘noord-west/zuid-oost-as’.

Katrin Schwanitz verrichtte haar onderzoek bij het Population Research Centre en de afdeling Demografie van de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen. Het onderzoek maakt deel uit van de onderzoekslijn ‘Families, Househoulds, Residence’.