Over ons Actueel Evenementen Promoties

En wat kan ik dan later worden?

Een onderzoek naar het studiekeuzeproces van juridische hbo-studenten
Promotie:Mw. A.C. (Jeany) Slijper
Wanneer:11 mei 2017
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. P.L.C. van Geert
Copromotors:dr. E.S. (Saskia) Kunnen, dr. J.H.A.M. Onstenk
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
En wat kan ik dan later worden?

Studiekeuze niet baseren op beroep maar op studie-inhoud

Jeany Slijper onderzocht het studiekeuzeproces van eerstejaars juridische hbo-studenten bij Hogeschool Inholland. Ze concludeert dat als bij aankomende studenten het toekomstige beroep de belangrijkste reden vormt voor de studiekeuze, het vrij waarschijnlijk is dat dit leidt tot teleurstellingen en studie-uitval. Studenten die een studiekeuze maken vanwege de inhoud van een studie vallen veel minder uit. Ze concludeert dit op basis van het volgen van 89 hbo-studenten in hun keuzeproces. Zij bracht schoolloopbanen voorafgaand aan en na de overstap naar het hbo in kaart. Studiekeuze is niet eenmalig, maar een proces, stelt ze.

Haar onderzoek levert een belangrijke bijdrage aan het begrijpen wat er gebeurt ‘voor de poort’ (voorafgaand aan de studie) maar ook ‘na de poort’ (in het eerste studiejaar). Hoe ziet zo’n keuzetraject bij juridische hbo-studenten er uit? Is er verschil tussen jongeren die veel bezig zijn te bedenken wat ze willen en wat bij hen past, en jongeren die dit niet doen? Het blijkt dat jongeren die hebben deelgenomen aan oriëntatie-activiteiten betere studieresultaten hebben dan degenen die dit niet doen. Naast de koppeling tussen oriëntatie en studiesucces heeft Slijper ook diverse vormen van uitblijvend studiesucces onderzocht, zoals omzwaai en studiestaking. Haar onderzoek biedt inzicht in waarom jongeren bepaalde keuzes maken, en waar de knelpunten liggen als het gaat om specifieke groepen. Slijper pleit voor meer onderzoek dat uitgaat van de individuele ontwikkeling van een student, om studiekeuze en studievoortgang beter te kunnen begrijpen.

Jeany Slijper verrichtte haar promotieonderzoek als buitenpromovendus van Hogeschool Inholland - tevens fincancier -, waar zij werkt als beleidsadviseur aansluiting en doorstroom.