Over ons Actueel Evenementen Promoties

Surveillance with non-purpose built technology

Challenges for the protection of the right to privacy in the European Union
Promotie:J. (Jonida) Milaj-Weishaar, PhD
Wanneer:07 september 2017
Aanvang:14:30
Promotor:G.P. (Jeanne) Mifsud Bonnici, Prof
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Surveillance with non-purpose built technology

Toezichtstechnologie op gespannen voet met privacy

De nieuwe en geavanceerde technologie die we dagelijks gebruiken (bijvoorbeeld slimme meters, smartphones, GPS-apparaten etc.) is in staat om data van onze bezigheden en interesses stelselmatig te verzamelen en op te slaan. De inzet van deze technologie door handhavingsautoriteiten voor toezichtsdoeleinden werpt vragen op over evenredigheid en bemoeilijkt de bescherming van het recht op privacy voor particulieren. Jonida Milaj-Weishaar concludeert dat het huidige juridische raamwerk ongeschikt is om het recht op privacy voor particulieren te beschermen wanneer niet specifiek voor dat doeleinde geconstrueerde technologie voor toezicht ingezet wordt.

Tot op heden heeft weinig discussie plaatsgevonden binnen de Europese Unie over de effecten die het gebruik van nieuwe technologie door wethandhavingsautoriteiten heeft op de bescherming van het recht op privacy van particulieren. Milaj-Weishaar verkent met haar promotieonderzoek het bestaande juridische kader van het recht op privacy in de Europese Unie en beoordeelt de geschiktheid ervan om de uitdagingen aan te kunnen die de inzet van niet oorspronkelijk voor dat doeleinde ontwikkelde toezichtstechnologie door handhavingsautoriteiten creëert. Ze concludeert dat het huidige juridische raamwerk ongeschikt is om het recht op privacy voor particulieren te beschermen wanneer niet specifiek voor dat doeleinde geconstrueerde technologie voor toezicht ingezet wordt. Daarnaast identificeert zij een aantal juridische beginselen die voorgesteld worden om de huidige onverbondenheid tussen de rechtsregels en de snel ontwikkelende technologie te overbruggen. Dientengevolge wordt de technologieneutraliteit van de rechtsregels afgewogen tegen het technologiebewustzijn van alle andere relevante actoren. Milaj-Weishaar beredeneert dat, hoewel technologie kan ontsnappen aan rechtsregels, het nog steeds mogelijk is dat met de manier waarop technologie gebruikt wordt door wetshandhavende instanties het fundamentele recht op privacy wordt nageleefd.

Jonida Milaj-Weishaar verrichtte haar onderzoek aan de Faculteit Rechtsgeleerdheid.