Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Managerial Attention in International SMEs

Sterkere internationale focus van managers leidt tot betere exportprestaties mkb

De focus van managers beïnvloedt de ontwikkeling van bedrijven. Zo beïnvloedt de aandacht die managers hebben voor de internationale markt  het vermogen van grote internationale bedrijven om kansen te identificeren en te reageren op veranderingen. Jiasi Fan onderzocht welke rol internationale focus speelt binnen het midden- en kleinbedrijf.

Zij toont aan dat de ontwikkeling en het behoud van internationale focus binnen het mkb verklaard kan worden door het zakelijke netwerk van manager. Een sterkere internationale focus van managers leidt daarbij tot betere exportprestaties van bedrijven. Deze relatie is sterker voor zogenaamde micro-multinationals dan voor MKB-exporteurs.

Fan ontwikkelde een kader om het samenspel tussen de structuur, de focus en de prestaties op het gebied van internationalisering in het MKB te begrijpen. In het algemeen benadrukt het proefschrift het belang van managers’ internationale focus, hetgeen interessante nieuwe onderzoeksgebieden in International Business met zich mee brengt.

Jiasi Fan verrichtte haar onderzoek bij de afdeling Global Economics and Management van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Het onderzoek werd gefinancierd met een Chinese Scholarship Council.