Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Mw. S.D. Jurburg
Wanneer:23 januari 2017
Aanvang:14:30
Promotors:J. (Joana) Falcao Salles, Prof, prof. dr. ir. J.D. (Jan Dirk) van Elsas
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Ecological resilience of soil microbial communities

Ecological resilience, het aanpassend vermogen van microbiële bodemgemeenschappen

Het meest bijzondere kenmerk van levende ecosystemen is waarschijnlijk hun vermogen zich aan te passen aan hun omgeving, ook onder ogenschijnlijk onoverkomelijke obstakels. Dit verschijnsel noemt Stephanie Jurburg “ecological resilience”. Haar proefschrift richt zich op de kloof tussen de theoretische en experimentele kennis over het herstelproces na verstoring van microbiële bodemgemeenschappen. Haar bevindingen vatte zij samen in een theoretisch raamwerk dat de secundaire opeenvolging in microbiële gemeenschappen (microsuccessie) beschrijft.

Een voorbeeld: Vanuit de voorspelde toename van de frequentie en intensiteit van droogten en overstromingen en ook de gekende dominantie van intensief-gemanagede landbouwsystemen, onderzocht Jurburg of de bacteriële bodemgemeenschappen van intensief bewerkt land andere reactiepatronen laten zien bij extreme droogte of overstromingen dan die van duurzaam bewerkt land. Met dit experiment toon de zij aan dat zowel droogte als overstromingen de dynamiek in de bacteriomen van intensief bewerkte grond beïnvloedden, terwijl duurzaam bewerkte grond alleen kwetsbaar was voor overstroming. De intensief bewerkte grondsoorten herstelden sneller dan de duurzaam behandelden, waarschijnlijk veroorzaakt door het grotere aandeel van snelgroeiende taxa in de gemeenschappen in de intensief bewerkte bodems.

De introductie van het microsuccessieconcept in microbiële   verstoringsreactietheorie betekent een belangrijke stap vooruit in het begrijpen van microbiële  ”resilience” en kan dienen als hulpmiddel voor het voorspellen van het langetermijneffect van antropogene invloeden en klimaatverandering op de bodemmicrobiota en de daaruit voortvloeiende potentiële terugkoppeling.

Stephanie Jurburg promoveert aan de RUG op onderzoek dat zij uitvoerde bij de afdeling Microbiële Ecologie van het Groningen Institute for Evolutionary Life Sciences (GELIFES). Het werd gefinancierd door Marie Curie, FP7, Trainbiodiverse.