Over ons Actueel Evenementen Promoties

Systems biology of bacterial persistence, a metabolism-driven strategy for survival

Promotie:Dhr. J.L. (Jakub) Radzikowski
Wanneer:26 juni 2017
Aanvang:14:30
Promotor:M. (Matthias) Heinemann, Prof
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Systems biology of bacterial persistence, a metabolism-driven
strategy for survival

Hoe bacteriën een antibioticakuur overleven

Jakub Radzikowski onderzocht bacteriën die antibiotica tolereren en zich na een behandeling opnieuw kunnen vermenigvuldigen, zogeheten persisterende cellen. Ze veroorzaken lastig te bestrijden infecties zoals bijvoorbeeld tuberculose. Deze cellen zijn verschillend van antibiotica resistente bacteriën, omdat het mechanisme van antibiotische tolerantie niet genetisch is bepaald.

Het onderzoek van Radzikowski laat zien dat deze persisterende cellen eigenlijk veel vaker voorkomen dan bekend was en dat hun antibiotica-tolerantie een eigenschap is die voortkomt uit een algemene stressrespons op een te laag aanbod van voedingsstoffen. De nieuwe inzichten in de functie van bacteriële persistentie, gezien als een door de stofwisseling gedreven strategie voor overleving, kunnen nieuw onderzoek inspireren naar de bestrijding van infectieziekten.

Het promotieonderzoek van Jakub Radzikowski vond plaats bij de afdeling Molecular Systems Biology van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) met financiering van NWO.