Over ons Actueel Evenementen Promoties

Flavoenzymes at the crossroads of biocatalysis and structural biology

Promotie:Dhr. Q.T. (Quoc-Thai) Nguyen
Wanneer:30 juni 2017
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. ir. M.W. (Marco) Fraaije, prof. dr. A. Mattevi
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Flavoenzymes at the crossroads of biocatalysis and structural
biology

Nieuwe nuttige enzymen ontdekt en beschreven

Flavine-bevattende eiwitten zijn veelzijdige natuurlijke katalysatoren. Deze eiwitten, die veel voorkomen, zijn in staat een grote verscheidenheid aan reducerende en oxidatieve reacties te versnellen. Om flavine-bevattende eiwitten beter te begrijpen en hun potentiaal beter te kunnen benutten in een industriële setting, zijn gedetailleerde studies nodig.

Quoc-Thai Nguyễn  beschrijft in zijn proefschrift de ontdekking, structuuropheldering en biochemische karakterisering van een aantal nieuwe flavine-bevattende eiwitten. Deze enzymen zijn gevonden door middel van genome mining (grootschalige DNA analyse) en de behaalde resultaten laten zien hoe enzymologie en structurele biologie met elkaar verweven zijn.

De ontdekte eiwitten zijn voorbeelden van robuuste biokatalysatoren die gemakkelijk op recombinante zijn te verkrijgen en vervolgens gezuiverd kunnen worden. Met behulp van de opgehelderde structuur is het mogelijk deze eiwitten verder te ontwikkelen tot bruikbare oxidatieve enzymen voor industriële biotechnologische toepassingen.

Het promotieonderzoek van Quoc-Thai Nguyễn vond plaats bij de afdeling Biotechnologie van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) met financiering via een beurs van de Ubbo Emmius stichting en het EU project ROBOX. Hij werkt inmiddels als docent aan de University of Medicine and Pharmacy, Ho Chi Minh city, Vietnam.