Over ons Actueel Evenementen Promoties

We, of tomorrow

A history of the young Bosnian student networks
Promotie:Dhr. G.C. (Guido) van Hengel
Wanneer:26 januari 2017
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. D.F.J. Bosscher
Copromotor:dr. S. (Sipke) de Hoop
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
We, of tomorrow

‘Jong Bosnië’: de wereld achter Gavrilo Princip

In het proefschrift ‘Wij, van morgen’ beschrijft Guido van Hengel de jonge Bosnische beweging, een netwerk van activistische studenten in de universiteitssteden Wenen, Praag, Zagreb en Belgrado. De beweging ‘Jong Bosnië’ is vooral bekend geworden als de vereniging achter de 19-jarige Gavrilo Princip die Franz Ferdinand en zijn vrouw in 1914 vermoordde. Deze moord leidde tot het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog.

Van Hengel publiceerde in 2014 het boek ‘De dagen van Gavrilo Princip. Hoe een jonge rebel de Eerste Wereldoorlog ontketende’ dat voor een aanzienlijk deel overlapt met dit proefschrift. Hij zoekt in zijn proefschrift naar de wereld achter dit zeer bekende historische verhaal en stelt zich daarbij de vraag wat het betekende om jong te zijn in het Oostenrijks-Hongaarse Bosnië van voor de Grote Oorlog. In 1900 was Bosnië een land met een kleine elite, vrijwel geen bourgeoisie en een grote bevolking van arme boeren. Het is niet opmerkelijk dat in deze omgeving een nieuw Oostenrijks onderwijssysteem maatschappelijke veranderingen veroorzaakte. Studenten met een boerenachtergrond verkregen toegang tot intellectuele kringen in een stedelijke omgeving. In die nieuwe maatschappelijke positie groeide ook hun politieke bewustzijn.

‘Wij, van morgen’ is een boek over sociale netwerken in het onderwijs, over subculturen en jongeren aan het begin van de 20e eeuw in de meest complexe perifere regio van Europa. Van Hengel werpt nieuw licht op de opkomst en ondergang van de jonge Bosnische student-netwerken, die zich manifesteerden tussen traditie en vooruitgang, tussen de Balkan en Europa, en tussen het heden en de toekomst.

Guido van Hengel studeerde geschiedenis in Groningen, Jena en Belgrado. Hij verrichtte zijn onderzoek aan de Faculteit der Letteren, bij het Groningen Research Institute for the Study of Culture (ICOG). In oktober 2014 publiceerde Broerstraat 5, het alumniblad van de RUG, een interview met Guido van Hengel naar aanleiding van het verschijnen van zijn boek De dagen van Gavrilo Princip bij Uitgeverij Ambo.  Dit artikel, onder de kop 'Koffie met Gavrilo Princip', is te lezen op pagina 20 en 21 van http://www.rug.nl/alumni/stay-involved/broerstraat-5/pdf/broerstraat5-2014-3.pdf.