Over ons Actueel Evenementen Promoties

Bergson and History

Transforming the modern regime of historicity
Promotie:dr. L.J.F.G. (Leon) ter Schure
Wanneer:19 januari 2017
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. L.W. (Lodi) Nauta, prof. dr. R.W. Boomkens
Copromotors:dr. C.E. Evink, dr. E.H. Runia
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Wijsbegeerte
Bergson and History

Historische dimensie in tijds- en levensfilosofie van Henri Bergson

Leon ter Schure laat in zijn proefschrift zien dat de tijds- en levensfilosofie van Henri Bergson in tegenstelling tot eerdere interpretaties een belangrijke historische dimensie heeft; het introduceert een alternatief, nonmodern idee van geschiedenis dat recht wil doen aan de geglobaliseerde werkelijkheid van onze eenentwintigste eeuwse 'versnellingssamenlevingen'

Eenentwintigste-eeuwse samenlevingen zijn niet langer gericht op de toekomst, maar in toenemende mate op het heden. Ter Schure toont aan hoe Henri Bergsons tijds- en levensfilosofie ons kan helpen om de relevantie van de geschiedenis voor onze presentistische samenleving en cultuur te herstellen. Bergson stelt ons in staat om het 'moderne regime van historiciteit' te transformeren, door de menselijke geschiedenis te situeren binnen het bredere raamwerk van het leven als creatief wordingsproces.

Leon ter Schure voltooide de researchmaster Modern and Contemporary History: Transformation and Acceptance (research). Hij verrichtte zijn onderzoek aan de Faculteit Wijsbegeerte.