Over ons Actueel Evenementen Promoties

Impact of medical microbiology

A clinical and financial analysis
Promotie:Dhr. J.W.H. (Jan-Willem) Dik
Wanneer:07 november 2016
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. A.W. (Alex) Friedrich, prof. dr. B.N.M. (Bhanu) Sinha, prof. dr. M.J. (Maarten) Postma
Copromotor:dr. M.G.R. Hendrix
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Impact of medical microbiology

Goed infectiemanagement beter voor patiënt en portemonnee

Jan-Willem Dik onderzocht hoe kostenefficiënt de interventies zijn van de UMCG-afdeling Medische Microbiologie en Infectiepreventie (MMB), een afdeling die een essentiële rol speelt in infectiemanagement en het tegengaan van antimicrobiële resistentie. Hij concludeert dat de afdeling het prima doet op alle drie onderzochte onderdelen: ‘antimicrobial stewardship’, infectiepreventie en diagnostiek. Samenvattend concludeert Dik dat goed infectiemanagement zeer positieve effecten heeft op patiënten, en op de kosten.

Om kosteffectieve zorg te kunnen leveren, zo legt Dik uit in zijn proefschrift, is het belangrijk om de impact van interventies te evalueren. Iedere euro kan immers maar één keer worden uitgegeven, en de verhouding tussen kosten en gewenste uitkomsten moet zo goed mogelijk zijn. Er wordt daarom steeds meer onderzoek verricht naar de effectiviteit van behandelingen, maar ook naar hoe efficiënt ziekenhuisafdelingen met hun geld omgaan. Binnen deze context is het onderzoek uitgevoerd, specifiek gericht op één afdeling binnen het UMCG. De afdeling MMB houdt zich onder andere bezig met de behandeling en preventie van bacteriële infecties, infecties die steeds lastiger te behandelen zijn door antibiotica-resistentie.

Dik onderzocht het behandelbeleid van de UMCG-afdeling volgens een door deze afdeling zelf gehanteerd model: het Antimicrobial -, Infection Prevention -, Diagnostic Stewardship (AID) Program. Voor ‘antimicrobial stewardship’ wordt op de tweede dag van de antimicrobiële therapie gekeken of de behandeling moet worden aangepast. Dit is ingevoerd en geëvalueerd op de UMCG-afdeling Urologie. Een vergelijking na een jaar tijd van deze patiënten met vergelijkbare patiënten van de afdeling liet zien dat patiënten in verhouding minder antibiotica gebruikten, vooral minder antibiotica via een infuus. Sommige patiënten konden daardoor eerder naar huis. De financiële opbrengsten waren volgens Dik zes keer groter dan de kosten van het Antimicrobial Stewardship Program. Ook voor de andere twee componenten (infectiepreventie en diagnostiek) trof de promovendus positieve resultaten aan.

Dit onderzoek laat niet alleen zien dat de UMCG-afdeling MMB het goed doet op de onderzochte uitkomstmaten, Dik beveelt ook aan dat kosten en opbrengsten van infectiepreventie idealiter ziekenhuis-breed verdeeld worden. Dat kan ziekenhuizen de financiële prikkel geven om goed infectiemanagement toe te passen, en om onduidelijke (interne) geldstromen beter inzichtelijk te maken.

Jan-Willem Dik (1986) studeerde Biomedische Wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichte zijn promotieonderzoek binnen de afdeling Medische Biologie en onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd mede gefinancierd door INTERREG IV A-project “EurSafety Health-net”. Dik werkt nu als ‘business intelligence officer’ bij Zorginstituut Nederland.