Over ons Actueel Evenementen Promoties

Radiosensitivity and metastasis in squamous cell carcinoma of the head and neck

A molecular approach
Promotie:Dhr. W.J. (Wouter) Pattje
Wanneer:11 mei 2016
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. J.A. (Hans) Langendijk, prof. dr. E.M.D. (Ed) Schuuring
Copromotor:dr. J.E. van der Wal
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Radiosensitivity and metastasis in squamous cell carcinoma of the
head and neck

Prognostische biomarkers voor behandeling hoofdhalskanker

Het tumor-onderdrukkende gen Phosphotase-and-Tensin-Homologue (PTEN) en het eiwit gefosforyleerd Associated-Death-Domain (pFADD) kunnen voorspellen hoe patiënten met hoofdhalskanker zullen reageren op radiotherapie. Dat stelde moleculair bioloog Wouter Pattje vast in zijn onderzoek naar de relatie tussen radiotherapie bij deze patiëntengroep en deze twee meetbare stoffen (biomarkers) die vaak dereguleerd zijn in tumoren.

Hoofdhalskanker is een verzamelnaam voor verschillende soorten kanker in het hoofdhalsgebied, zoals mondholtekanker, keelholtekanker en stembandkanker. Pattje voerde zijn onderzoek uit met behulp van klinische gegevens van 92 patiënten met een vroeg stadium van stembandkanker en 204 patiënten met vergevorderde tumoren in de mond- en keelholte. Die eerste groep was alleen behandeld met radiotherapie, bij de tweede groep was de tumor verwijderd voordat er bestraald werd.

De promovendus stelde vast dat een verhoogde expressie van het eiwit pFADD en een verlaagde expressie van het gen PTEN samenhingen met een betere lokale controle van de tumor. Benieuwd naar de mechanismen achter deze uitkomsten, onderzocht hij vervolgens de stralingsgevoeligheid in cellijnen waarin hij het eiwit en het gen tot verhoogde expressie bracht. Overexpressie van pFADD bleek te resulteren in een verhoogde stralingsgevoeligheid, overexpressie van PTEN juist in een verminderde stralingsgevoeligheid. Dat kan volgens Pattje de uitkomsten van de klinische studie verklaren. Verder onderzoek moet uitwijzen of deze biomarkers ook een rol kunnen spelen in nieuwe behandelingen.

Wouter Pattje (1980) behaalde zijn mastertitel Moleculaire Biologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij onderzoeksinstituut CRCG van het Universitair Medisch Centrum Groningen, dat het onderzoek ook financierde. Pattje werkt als ‘manager workflow automation and software integration’ bij Roche Molecular Solutions in Californië, Verenigde Staten.