Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Oral health benefits of chewing gum

Extra gezondheidsvoordelen kauwgom lastig te bewijzen

De belangrijkste gezondheidswinst van het kauwen van (suikervrije) kauwgom is dat er meer speeksel wordt aangemaakt door het kauwen. Dat helpt bij het wegspoelen van eventuele etensresten en bij het versterken van het tandglazuur. Kauwgom kan zo een waardevolle aanvulling zijn op traditionele tandverzorgingsproducten zoals de tandenborstel en de tandenstoker. Maar, zo concludeert UMCG-onderzoeker Stefan Wessel ook, het is nog niet zo gemakkelijk om de effecten van andere toevoegingen aan kauwgom te bewijzen. Zie ook: http://kennisinzicht.umcg.nl/Paginas/Bacterien-vangen-met-kauwgom.aspx

Om gaatjes en bloedend tandvlees te voorkomen, moeten we dagelijks het laagje tandplak op de tanden verwijderen. Dat kan met traditionele mondverzorgingsproducten zoals tandenborstel, tandenstoker, flosdraad en mondspoelmiddel. Maar ook met kauwgom. Wessel bestudeerde de gezondheidsvoordelen van kauwgom. Hij concludeert dat de kauwbeweging speekselvorming stimuleert. Kauwgom verwijdert zo voedselresten tussen de tanden, vermindert een droge mond en vermindert tandplak op de kauwvlakken van de tanden. Wessel classificeert dit als de ‘basiseffecten’ van vrijwel iedere soort suikervrije kauwgom. Vervolgens ging hij na of het mogelijk is stofjes toe te voegen die ook andere mondproblemen kunnen aanpakken, zoals bijvoorbeeld het voorkomen van tandverkleuring en tandsteenvorming, en vermindering van het aantal bacteriën in het speeksel en de hoeveelheid tandplak.

Wessel voegde daarvoor ingrediënten toe aan kauwgom en liet tien vrijwilligers vier weken lang drie keer per dag kauwgom kauwen met en zonder de toegevoegde ingrediënten. Vervolgens bestudeerde hij het aantal bacteriën in de tandplak, hun levensvatbaarheid en samenstelling. Het kauwen van de kauwgom met of zonder extra ingrediënten bleek niet minder bacteriën op te leveren in de tandplak, en ook waren deze bacteriën niet minder levensvatbaar. Wel kwamen er door het kauwen van kauwgom meer verschillende soorten bacteriën in het tandplak voor. Zo’n meer diverse samenstelling kan volgens Wessel gezonder zijn dan een meer eenzijdige samenstelling.

Tot slot probeerde Wessel bacteriën te ‘vangen’ met kauwgom. Dat lukte. De promovendus concludeert dan ook dat het goed mogelijk is om bacteriën te verwijderen met kauwgom, maar dat een volgende stap moet zijn om voornamelijk ziekteverwekkende bacteriën te vangen. Op basis van twee proeven concludeert hij ook dat dat kan, maar dat er eerst meer experimenteel onderzoek moet worden verricht. Het verzamelen van bewijs is overigens nog niet zo gemakkelijk – om andere effecten dan de ‘basiseffecten’ aan te kunnen tonen, moet nieuwe kauwgom eerst langdurig gebruikt worden.

Stefan Wessel (1987) behaalde zijn mastertitel Biomedical Engineering aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij het W.J. Kolff Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd deels gefinancierd door Wm. Wrigley Jr, SASA B.V. en het UMCG. Wessel is als onderzoeker verbonden aan de afdeling Biomedical Engineering van het UMCG. Over zijn onderzoek verscheen ook een artikel in het online magazine KennisInZicht