Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Developmental and behavioral problems in pediatric primary care

Verbeteringen voor vroege opsporing van ontwikkelings- en gedragsproblemen bij kinderen

Hogere toelages voor prenatale zorg, ouderschapsverlof, gezondheidszorg en kinderopvang in een land hangen samen met betere gezondheidszorg en gezondere kinderen in dat land. Dat concludeert kinderarts Meta van den Heuvel in haar proefschrift. Daarnaast concludeert zij dat leerkrachten een belangrijke rol kunnen spelen in het vaststellen van emotionele en gedragsproblemen bij kinderen.

Door vroege herkenning van ontwikkelings- en gedragsproblemen kunnen interventies op tijd beginnen, om grote problemen te voorkomen. Voor vroege herkenning is allereerst een goede gezondheidszorg nodig. Van den Heuvel vergeleek vijf landen met verschillend beleid rondom prenatale zorg, zwanger- en ouderschapsverlof en kinderopvang. Haar onderzoek toont aan dat landen met hogere toelages op deze gebieden ook gezondere kinderen hebben.

Vervolgens onderzocht Van den Heuvel twee instrumenten die gebruikt worden voor het herkennen van ontwikkelings- en gedragsproblemen bij kinderen in Nederland en Canada. De eerste, de Nipissing District Developmental Screen (NDDS) wordt in Ontario, Canada, gebruikt om vroege ontwikkelingsproblemen bij kinderen te onderzoeken. Uit het onderzoek blijkt dat de NDDS niet geschikt is om taal- en communicatieproblemen bij kinderen op te sporen. De Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ-T) is een vragenlijst voor leerkrachten die gebruikt kan worden bij de opsporing van emotionele- en gedragsproblemen bij kinderen. Het is een korte test die over problemen, maar ook over sterke kanten bij kinderen gaat. Van den Heuvel vergeleek de effectiviteit van deze test met die van de Teacher’s Report Form (TRF), die uit 113 vragen bestaat. Het blijkt dat de veel kortere SDQ-T een betrouwbare vragenlijst is die een bijdrage kan leveren aan de vroege opsporing van emotionele- en gedragsproblemen in een schoolsituatie.

Meta van den Heuvel (1976) studeerde geneeskunde aan de Universiteit van Amsterdam. Zij verrichte haar onderzoek binnen onderzoeksinstituut SHARE van het UMCG. Het onderzoek past binnen onderzoeksprogramma Public Health Research. Momenteel is Van den Heuvel werkzaam als Kinderarts in Hospital for Sick Children in Toronto, Canada, en is zij als onderzoeker verbonden aan de Univeristy of Toronto.