Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Experimental studies on dietary fibers

Met voedingsvezels het immuunsysteem sturen

Het klinkt als science fiction: het ontwikkelen van voeding voor mens en dier met het doel het immuunsysteem op de gewenste manier te sturen. Toch kan het al bijna met voedingsvezels, zo stelt Neha Sahasrabudhe. Zij ontdekte nieuwe mechanismen waarmee voedingsvezels het immuunsysteem kunnen beïnvloeden. De effecten van voedingsvezels kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden om ziekten te bestrijden die vaker voorkomen bij mensen uit Westerse landen. Ook het gebruik van antibiotica in de veeteelt kan dan mogelijk omlaag.

Astma, darmziekten en sommige autoimmuunziekten zoals diabetes type 1 komen relatief vaak voor in de Westerse wereld. Dat komt waarschijnlijk door de lagere hoeveelheid voedingsvezels in ons eten. Van voedingsvezels was al bekend dat ze een positieve invloed uitoefenen op de darmflora. Sahasrabudhe concludeert nu dat waarschijnlijk ook de directe interactie tussen voedingsvezels en receptoren op immuuncellen een positieve rol kunnen spelen. Zij bestudeerde de interactie tussen een aantal graanvoedingsvezels (β-glucaan, arabinoxylaan, en pectine) en een aantal van zulke pattern recognition receptoren (Dectin-1 en Toll-like receptoren) van het immuunsysteem in detail.

Sahasrabudhe ontdekte onder andere dat het mogelijk is om het immuunsysteem meer te activeren via Dectin-1 door het graanvoedingsvezel β-glucaan te behandelen met enzymen afkomstig van de darmflora. De promovenda concludeert verder dat eenzelfde immuunrespons wordt opgewekt door het voedingsvezel arabinoxylaan, dat qua chemische structuur erg lijkt op β-glucaan. Tot slot ontdekte Sahasrabudhe dat het mogelijk is om met citroenpectine ontstekingsprocessen af te remmen. Deze en andere bevindingen uit het proefschrift kunnen helpen om de effecten van voedingsvezels op het immuunsysteem beter te begrijpen, en mogelijk zelfs om onze gezondheid te verbeteren.

Neha Sahasrabudhe (1987) behaalde een mastertitel Moleculaire Geneeskunde aan de University of Glasgow. Ze verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling Pathologie en Medische Biologie en onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door het Carbohydrate Competence Center. Sahasrabudhe werkt nu als onderzoeker bij VUmc.